ဒုကၡ

ဒုကၡသံုးမ်ိဳး

1) ဒုကၡ ဒုကၡ  – ဒုကၡခႏၶာေကာင္ၾကီးကို ဖိထိုင္တာၾကာလို႔၊ ရပ္တာၾကာလို႔ နာလာတာ ေညာင္းလာတာက ေနာက္ဒုကၡတစ္ခုေပၚလာတာ။ အဲ့ဒါကို ဒုကၡ ဒုကၡ။

2) သခၤါရဒုကၡ – ကံ၊ စိတ္၊ ဥတု၊ အာဟာရ ဆိုတဲ့ ေၾကာင္းတရားေတြက ဒီရုပ္နာမ္ၿဖစ္ေအာင္ လုပ္ေပးရတယ္။ ဘာၿဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ပ်က္ဖို႔အတြက္ လုပ္ေပးေနတာကို သခၤါရဒုကၡ။

3) ၀ိပရိဏာမဒုကၡ – ၿဖစ္ၿပီး ပ်က္သြားတာကို ၀ိပရိဏာမဒုကၡ။

 

အေၾကာင္းတရားတို႔ ၿပဳသလို ၿပင္သလိုသာၿဖစ္ရၿပီး မိမိသေဘာအတိုင္း မၿဖစ္ႏိုင္တာကို သခၤတသေဘာ လို႔ ေခၚတယ္။

ၿဖစ္သေဘာမွ ပ်က္သေဘာသုိ႔ ေၿပာင္းလဲသြားတာကို ၀ိပရိဏာမ သေဘာလို႔ ေခၚတယ္။

ေဖာက္ၿပန္တတ္တဲ့ေဘးရွိေနတဲ့အတြက္ အိုမႈ၊ နာမႈ၊ ေသမႈ ကို ပူေနရတာ (ကိေလသာမီးေတြ ပူေလာင္ေနမႈ) ကို သႏာၱပသေဘာ လို႔ေခၚတယ္။

ဘယ္လုိပင္ ပူေလာင္ေသာ္လည္းမရ၊ ေနာက္ဆံုးေဖာက္ၿပန္မႈႏွိပ္စက္သၿဖင့္ အုိၾကရ၊ နာၾကရ၊ ေသၾကရပါတယ္။ (ရွာရ၊ ေဖြရ၊ စားရ၊ ေသာက္ရ၊ ယိုရ၊ ေပါက္ရ၊ ဒီရုပ္ကိုအေၾကာင္းၿပဳၿပီး ေရာဂါမ်ိဳးစံုၿဖစ္ရတဲ့ဒုကၡတိုနဲ႔ ႏွိပ္စက္တာကိုလည္း)  ပီဠနသေဘာ လို႔ ေခၚတယ္။

 

ေ၀ဒနာသံုးမ်ိဳးႏွင့္ လကၡဏာေရးသံုးပါး

အႏၶပုထုဇဥ္ေတြဆိုရင္ မေကာင္းတဲ့ဒုကၡေ၀ဒနာခံစားမွသာ ဒုကၡလို႔ထင္တယ္။ ေကာင္းတဲ့သုခေ၀ဒနာေလးခံစားေနရရင္ေတာ့ ဒုကၡလို႔ မထင္ဘူး။

အမွန္ကေတာ့ သုခ၊ ဒုကၡ၊ ဥေပကၡာ ေ၀ဒနာသံုးပါးလံုးဟာ ဒုကၡလကၡာဏာခ်ည္းပါပဲ။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ ေကာင္းတဲ့ေ၀ဒနာပဲၿဖစ္ၿဖစ္၊ မေကာင္းတဲ့ ဒုကၡေ၀ဒနာပဲၿဖစ္ၿဖစ္၊ ေကာင္း မေကာင္း မထင္ရွားတဲ့ ဥေပကၡာေ၀ဒနာလည္း ၿဖစ္ၿပီးေတာ့ ပ်က္ရတာပါပဲ။

အဲ့ဒီလို ၿဖစ္ၿပီးပ်က္သြားတဲ့ ဒုကၡကိုၿမင္မွ သိမွ တကယ့္မဂ္ဖိုလ္ရမယ့္ဒုကၡကို ၿမင္တယ္သိတယ္လို႔ ေခၚတယ္။

ဆရာေကာင္း နည္းလမ္းေကာင္းမရရွာေတာ့ တခ်ိဳ႕ေယာဂီမ်ားဟာ ဒုကၡေ၀ဒနာေလးေပၚေအာင္ မနည္းလုပ္ယူၿပိးေတာ့ရႈရတယ္။ ၾကာၾကာဖိထိုင္ေတာ့ နာလာတာေပါ့။ နာလမွေ၀ဒနာေပၚမယ္.။ အဲဒီေပၚလာတဲ့ ဒုကၡေ၀ဒနာကိုမွ အၿဖစ္အပ်က္ရႈရတယ္လို႔ ထင္ေနၾကတယ္။

 

ဒီေတာ့ ကိုယ့္ခႏၶာမွာ ဘယ္ေ၀ဒနာေပၚေပၚ ပ်က္သြားတယ္ဆိုတာ ဉာဏ္နဲ႔သိေပးရင္ ၀ိပႆနာၿဖစ္တာပါပဲ။

ဒုကၡေ၀ဒနာကိုမွ တရားရႈမယ္ဆိုရင္ ဒုကၡေ၀ဒနာၿဖစ္လာေအာင္ အနည္းဆံုးနာရီ၀က္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ ထုိင္ရမယ္။ ဒီလိုေစာင့္ေနေတာ့ ဒုကၡေ၀ဒနာမေပၚခင္ နာရီ၀က္ေလာက္အတြင္းမွာ ၿဖစ္ေနတဲ့ သုခေ၀ဒနာကို တရားမရႈရဘဲ အလကားၿဖစ္သြားတာေပါ့။

တခ်ိဳ႕က ၀ိပႆနာကို ေလာကီစီးပြားေရးအလုပ္ေတြကုိ ဉာဏ္မပါဘဲ ၀ီရိယတစ္ခုထဲ အားကိုးၿပီး ၾကံဳးရုန္းလုပ္ရင္ ရမယ္လို႔ထင္ေနၾကတယ္။ ဉာဏ္မပါရင္ မဂ္ဖိုလ္ကို ဘယ္လိုမွ မရႏိုင္ဘူး။ ၀ိပႆနာမွာ ဉာဏ္ပညာက ေခါင္းေဆာင္ပဲ။ ၀ီရိယ၊ သတိ သမာဓိတို႔က ေနာက္လိုက္ပဲ။

ဒိြဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ေတြ ဒီဘ၀မွာ မဂ္ဖိုလ္မရၾကတာ ဉာဏ္ပညာမရွိလို႔ပါ။

 

မိုးညွင္းေတာရဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးက

အလုပ္မၿပီး

အသိၿပီးမွ

အမွားလည္းေပ်ာက္

နိဗၺာန္ေရာက္၏။

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s