သံေ၀ဂဉာဏ္ သံုးမ်ိဳး

ပထမသံေ၀ဂဉာဏ္ – မ်က္ရည္က်ၿခင္းႏွစ္မ်ိဳး

ပထမမ်က္ရည္ – ေသရမယ့္ေ၀ဒနာကို မခံစားႏိုင္လြန္းလို႔ ေအာ္ဟစ္ၿငီးၿငဴမယ့္အစား အသံနဲ႔မေအာ္ႏိုင္လို႔ က်လာတဲ့မ်က္ရည္ပါ။ ရုပ္ေဖာက္ၿပန္မႈေၾကာင့္ ခံစားရတဲ့ေ၀ဒနာေၾကာင့္က်တဲ့မ်က္ရည္ပါ။
 
ဒုတိယမ်က္ရည္ – အတၱ သမံ ေပမံ နိတၳိ- မိမိကိုယ္ႏွင့္တူေသာ ခ်စ္ၿခင္း မည္သည္မရွိဆိုတဲ့ ေဒသနာတုိင္း ဘယ္သူ႔ကိုဘယ္ေလာက္ခ်စ္တယ္ေၿပာေၿပာ မိမိကိုယ္ေလာက္ေတာ့ ဘယ္သူမွမခ်စ္ၾကပါဘူး။ မိမိအစဲြလန္း အခ်စ္ခင္ဆံုးခႏၶာၾကီးကို ထားခဲ့ရေတာ့မယ္လို႔ ေသခ်ာသိလိုက္တာနဲ႔ ပူေလာင္ၿပင္းၿပတဲ့ ေဒါမနႆေ၀ဒနာကို မခ်ိမဆန္႔ခံစားရၿပန္တယ္။ ဒီေဒါမနႆေ၀ဒနေၾကာင့္ မ်က္ရည္က်ရတယ္။

 

ဒုတိယသံေ၀ဂဉာဏ္ – က်ားနဲ႔မိေခ်ာင္းအလယ္က လူ႔ဘ၀

လူတစ္ေယာက္ဟာ ေတာထဲမွာ မ်က္စိလည္ လမ္းမွားေနတုန္း က်ားၾကီးတစ္ေကာင္ကလိုက္ကိုက္တဲ့အတြက္ အသက္စြန္႔ၿပီးထြက္ေၿပးတယ္။ ေခ်ာက္ကမ္းပါးတစ္ခုေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ ဆက္ေၿပးစရာ ေၿမမရွိေတာ့ဘူး။ ေခ်ာက္ကမ္းပါးေအာက္မွာေတာ့ ေခ်ာင္းေရေတြရွိတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာက်ားၾကီး အနားေရာက္လာေတာ့ ေခ်ာင္းထဲမွာ အႏၱရာယ္ရွိ/ မရွိဆိုတာေတာင္ ေသခ်ာမၾကည့္ႏိုင္ေတာ့ဘဲ ေၾကာက္လန္႔တၾကား ေခ်ာက္ထဲကို ဖင္ထိုင္ရက္ေလွ်ာခ်လိုက္တယ္။ ေလွ်ာခ်ရင္းက ေခ်ာက္ကမ္းပါးတစ္၀က္ေလာက္ေရာက္မွ ေခ်ာင္းထဲမွာ မိေခ်ာင္းၾကီးတစ္ေကာင္ပါးစပ္ၾကီးၿဖဲၿပီး သူ႕ကိုမ်ိဳခ်ဖို႔ အသင့္ေစာင့္ေနတာကို ေတြ႕လိုက္ရတယ္။

ဒီေတာ့မွ လူသားဟာ ေၾကာက္လန္႔တၾကား ေခ်ာက္ကမ္းပါးနံရံက ၿခံဳပုတ္တစ္ခုကို လွမ္းဆဲြလိုက္တယ္။ ဒီေတာ့ ၿခံဳပုတ္ကိုဆဲြရင္း ေခ်ာက္ကမ္းပါးအလယ္ေခါင္မွာ တန္းလန္းၾကီးၿဖစ္ေနတာေပါ့။ အထက္ကို မရမက ၿပန္တက္ရင္လည္း ေခ်ာက္ကမ္းပါးထိပ္က ထိုင္ေစာင့္ေနတဲ့ က်ားၾကီးက ကိုက္သတ္စားမယ္။ ၿဖစ္ခ်င္ရာ ၿဖစ္ဆိုၿပီး ေခ်ာက္ထဲေလွ်ာဆင္းလိုက္ရင္လဲ မိေခ်ာင္းၾကီးပါးစပ္ထဲ တစ္ခါတည္း ေရာက္သြားမယ္။

ဒီေတာ့ လူသားဟာ ဆဲြမိထားတဲ့ ၿခံဳပတ္ေလးကို မလႊတ္ရဲပဲ အားကိုးတၾကီး ပိုၿမဲေအာင္ ဆုပ္ကိုင္ထားတယ္။ လူသားရဲ႕အေလးခ်ိန္ကမ်ားေတာ့ ၿခံဳပုတ္ရဲ႕အၿမစ္ဟာ ဒဏ္မခံႏိုင္ဘဲ တၿဖည္းၿဖည္းခ်င္း ေၿမၾကီးထဲကေန ၿပဳတ္ထြက္ေနတယ္။ အၿမစ္ေသး အၿမစ္မႊာေလးေတြဟာ တၿဖည္းၿဖည္းခ်င္းနဲ႔အကုန္ၿပဳတ္ထြက္သြားၿပီး ေရေသာက္ၿမစ္ၾကီးတစ္ခုပဲ က်န္ေတာ့တယ္။ ၿခံဳပတ္ေဘးနားကပ္လ်က္မွာ ၾကြက္တြင္းႏွစ္တြင္းရွိတယ္။ တစ္တြင္းမွာ ၾကြက္နက္တစ္ေကာင္ရွိၿပီး ေနာက္တစ္တြင္းမွာ ၾကြက္ၿဖဴတစ္ေကာင္ရွိတယ္။

ဒီၿခံဳပုတ္ရဲ႕အၿမစ္ဟာ ၾကြက္ေတြၾကိဳက္တဲ့ရသဓါတ္တစ္ခုရွိေနေတာ့ ၾကြက္ႏွစ္ေကာင္ဟာ အၿမစ္ကို တစ္ဖက္တစ္ခ်က္စီကိုက္စားေနၾကတယ္။ ၾကာရင္ အၿမစ္ရဲ႕အသားေတြဟာ ကုန္ၿပီးၿပတ္က်မွာ ေသခ်ာေနပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ၿခံဳပုတ္မွာစဲြထားတဲ့ပ်ားအံုက ပ်ားရည္စက္အခ်ိဳ႕ဟာ ၿခံဳပုတ္မွာပါတဲ့သစ္ရြက္ေတြကတစ္ဆင့္ ေအာက္ကို တစ္စက္ၿခင္း စီးက်ေနပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ လူသားရဲ႕ကိုယ္ဆင္းရဲၿခင္းဒုကၡ၊ စိတ္ဆင္းရဲၿခင္းဒုကၡကို ၾကည့္လိုက္စမ္းပါ။

အေပၚတက္ရင္ က်ားစားခံရမယ့္ဒုကၡ၊ ေအာက္ဆင္းရင္ မိေခ်ာင္းစားခံရမယ့္ဒုကၡ၊ ေအာက္က်မသြားဖို႔ လက္အံေသေအာင္ မ,လႊတ္တမ္းဆဲြထားရတဲ့ဒုကၡ၊ အၿမစ္ကို ၾကြက္ႏွစ္ေကာင္က ကိုက္စားေနတဲ့အတြက္ တခဏအတြင္း အၿမစ္က်ၿပီး ဧကန္မုခ်ေသရမယ့္ဒုကၡ၊ ေသခ်ာေတြးၾကည့္ရင္ ဒုကၡေတြခ်ည္းပါပဲ။ ဒီေလာက္ဒုကၡေတြၾကားထဲက လူသားဟာ ဒုကၡလြတ္ေၿမာက္ဖို႔က်ေတာ့ မၾကိဳးစားဘဲ ဘာလုပ္ေနသလဲဆိုေတာ့ သစ္ရြက္ေပၚမွာ စီးက်ေနတဲ့ပ်ားရည္ကို အငမ္းမရလ်က္ေနေလရဲ႕။

 

*** ယခုရထားတဲ့ဘ၀ဟာ ေခ်ာက္ကမ္းပါးက ၿခံဳပုတ္ကိုမလြတ္တမ္းဆဲြထားတဲ့ လူသားနဲ႔တူတယ္။

ေခ်ာက္ကမ္းေပၚက က်ားကေတာ့ – စားေရး၊ ၀တ္ေရး၊ ေနေရး၊ သားေရး သမီးေရး၊ ေဆြေရးမ်ိဳးေရး၊ မီးေရးထင္းေရးကစၿပီး ရန္သူမ်ိဳးငါးပါး။

ေခ်ာင္းထဲက မိေခ်ာင္းၾကီးကေတာ့ – မခ်ိမဆန္႔ ေ၀ဒနာခံစားၿပီး ေသရမယ့္ဒုကၡ။

တစ္ေခ်ာင္းတည္းက်န္တဲ့ေရေသာက္ၿမစ္က – လူ႔ဘ၀တစ္ခဏတာအခ်ိန္။

ၾကြက္ၿဖဴ၊ ၾကြက္မည္းကေတာ့ – ေန႔ နဲ႔ ည။

သစ္ရြက္ေပၚက ပ်ားရည္စက္ကေတာ့ – အာရံု ၆ ပါး။

လူသားေတြဟာ ဒီေလာက္မ်ားတဲ့ဒုကၡေတြကို မၾကည့္ႏိုင္ဘဲ တစ္ခဏတာခံစားရတဲ့ အာရံုေၿခာက္ပါးရဲ႕အရသာေလးကို ခံစားၿပီးတရားရွာဖို႔ ေမ့ေလ်ာ့ေနၾကတာဟာ ေခ်ာက္ကမ္းပါးအလယ္က ၿခံဳပုတ္ကို ဆဲြထားတဲ့လူသားနဲ႔ တူတယ္လို႔ ေၿပာတာပါပဲ။

 

တတိယသံေ၀ဂဉာဏ္ –

က်င္လည္ခဲ့ရတဲ့ဘ၀ေတြဟာ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ မ်ားၿပားလြန္းလွပါတယ္။ ဗုဒၶက – သတၱ၀ါတစ္ေယာက္ဟာ ဘယ္ဘ၀ကစခဲ့တယ္ဆိုတာကို မသိႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဘ၀ေတြက မ်ားၿပားလြန္းလွတယ္လို႔ အနမတဂၢသဒၵါနဲ႔ ေဟာခဲ့ပါတယ္။

မ်ားၿပားလြန္းလွတဲ့ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာမွာ ေကာင္းတဲ့ဘ၀လည္းရခဲ့သလို မေကာင္းတဲ့ဘ၀ေတြကိုလည္း က်င္လည္ခဲ့ရတာပါပဲ။

ဘယ္ဘ၀က ပိုမ်ားလဲလို႔ ေမးရင္ မေကာင္းတဲ့ဘ၀ လို႔ေၿဖရပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ တရားနာၾကားဖို႔၊ မဂ္ဖိုလ္ရေၾကာင္းအားထုတ္ဖို႔ကို စိတ္ကမပါသလို အၾကိမ္ၾကိမ္အခါခါ ႏွစ္ေပါင္းနဲ႔ေလ့လာသင္ယူနာၾကားမွ ၀ိပႆနာတရားကို ရႈပြားႏိုင္တယ္။ မေကာင္းမႈအကုသိုလ္ေတြကိုေတာ့ နားလည္တတ္ကၽြမ္းသင္စရာမလိုပါဘူး။ အလိုလိုတတ္ကၽြမ္းသြားတာပါပဲ။

ထုိ႔ေၾကာင့္ –

ရန္သူ၀ိုင္းထား ထုိေယာက်ာ္းကား

ေၿပးသြားဖို႔ရာ လမ္းေပါက္သာလ်က္

ေၿပးမထြက္ လမ္းတြက္မဟုတ္ေခ်။

ေယာက်ာ္းတစ္ေယာက္ဟာ အိမ္တစ္အိမ္အတြင္းမွာ သူ႕ကိုသတ္ၿဖတ္မယ့္ရန္သူ၀ိုင္းၿခင္းကို ခံထားရတယ္။ သို႔ေပမယ့္ ရန္သူေတြမသိေအာင္ ေဖာက္ထားတဲ့လမ္းေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္းရွိေသာၿငားလည္း ထုိေယာက္်ားထြက္မေၿပးဘဲ ရန္သူရဲ႕သတ္ၿခင္းကိုခံရမယ္ဆိုရင္ ထိုလမ္းရဲ႕အၿပစ္မဟုတ္ပါဘူး။ ထြက္မေၿပးခဲ့တဲ့ေယာက်ား္ရဲ႕အၿပစ္ပါ။

 

ဟစ္ေအာ္ငိုၿငီး၊ ေရာဂါသည္းလ်က္၊

လူလည္းဗ်ာဓိ၊ နာမခ်ိေသာ္

တတ္သိၿမင္ေမွ်ာ္၊ သမားေတာ္၌

ေဆးေက်ာ္ရွိလ်က္၊ မစားခက္၊

ေဆးအတြက္ မဟုတ္ေပ။

လူနာတစ္ေယာက္ဟာ ေရာဂါသည္းလို႔ေအာ္ဟစ္ငိုေၾကြးေနတယ္။ သူ႔နားမွာလည္း တစ္ခါေသာက္ရံုနဲ႔ေရာဂါေပ်ာက္မယ့္ေဆးရွိပါလွ်က္ ထိုေဆးကိုမသံုးစဲြဘဲ ငိုၿငီးေနမယ္ဆိုရင္ ေဆးရဲ႕အၿပစ္မဟုတ္ပါ။ မစားသူရဲ႕အၿပစ္ပါ။


 

မစင္လူးလွ်င္ ေအးၾကည္လင္သည့္

ေရစင္ရွိလွ်က္

မေဆးခက္ ကန္တြက္မဟုတ္ေပ။

မစင္အညစ္အေၾကးေတြ ေၿခေထာက္မွာလူးသြားတဲ့သူဟာ အေသင့္ေဆးေၾကာစရာ ေရကန္ၾကီးရွိပါလွ်က္ မေဆးေၾကာခဲ့လွ်င္ ေရကန္ရဲ႕အၿပစ္မဟုတ္ပါ။ ကိေလသာအညစ္အေၾကးေတြေဆးေၾကာဖို႔ မဂ္ေရစင္ရွိပါလွ်က္ မေဆးေၾကာဘူးဆိုရင္ မဂ္ေရစင္ရဲ႕အၿပစ္မဟုတ္ပါဘူး။ မေဆးေၾကာသူရဲ႕အၿပစ္ပါ။

 

အညြန္း – အရွင္ဇ၀န (ေမတၱာရွင္- ေရႊၿပည္သာ) ေရးသားေတာ္မူေသာ မဂ္ဖိုလ္ရမည့္ သမာဓိအဆင့္ဆင့္ စာအုပ္။

 

 

 

 

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s