စည္းစိမ္ဥစၥာ အႏွစ္ရွာ၊ ၿပဳပါ ဒါန

ဗုဒၶက ဒါနၿပဳၾကဖို႔ တိုက္တြန္းၿခင္းသည္ ဘ၀အဆက္ဆက္က ပါလာေသာ ေလာဘတဏွာကို ကုန္းခမ္းေစလိုၿခင္း အဓိကၿဖစ္ၿပီး ၿဖစ္ရာဘ၀ ပစၥည္းဥစၥာခ်မ္းသာဖို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္သည္ သာမညသာ ၿဖစ္သည္။

ပထမရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ပါရမီရင့္က်က္သူမ်ားအတြက္ ၿဖစ္ၿပီး ဒုတိယရည္ရြယ္ခ်က္သည္ ပါရမီႏုသူမ်ား အတြက္ ၿဖစ္သည္။

 

သတၱ၀ါတို႔သည္ သေႏၶတည္ကတည္းကပင္ ေကာင္းေသာဘ၀ကိုပင္ၿဖစ္ေစ၊ မေကာင္းေသာဘ၀ကိုပင္ၿဖစ္ေစဘ၀ကို စြဲလမ္းတပ္မက္ေသာ ေလာဘ ဘ၀နိကႏၱိကေလာဘေဇာ ဟုေခၚသည္။

ထုိေလာဘႏွင့္တကြေသာ ကိေလသာဆယ္ပါးကို ဗုဒၶက မာတိကာတြင္ သံကိလိ႒သံ ကိေလသိကာ = ပူပန္ေစတတ္၊ ႏွိပ္စက္တတ္ေသာတရားမ်ား ဟု နာမည္ေပးၿပီး ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့၏။

အစြဲအလမ္းေလာဘသည္ သူ႔ကိုလက္ခံထားသူအား တကယ္လည္း ပူပန္ေစတတ္ပါသည္။ တကယ္လည္း ႏွိပ္စက္တတ္ပါသည္။ မည္မွ်အထိ ပူပန္ ႏွိပ္စက္ေစလဲဆိုရင္ အသက္ေသသည္အထိ ပူပန္ေစပါသည္။ အသက္ေသသည္အထိ ႏွိပ္စက္ပါသည္။

 

လူသားတို႔သည္ ေလာဘကို သားအရင္းကဲ့သို႔ သေဘာထားၿပီး အေလာဘကို ေမြးစားသားကဲ့သို႔ သေဘာထား၏။ ဘ၀အဆက္ဆက္တြင္ ေလာဘႏွင့္ အေလာဘ တိုက္ပြဲတြင္ ေလာဘကသာခ်ည္းအႏိုင္ရခဲ့ေသာေၾကာင့္ ယခုအခ်ိန္ထိ ဂဂၤါ၀ါဠဳ သဲစုမက ဘုရားေတြပြင့္ခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္တိုင္ေအာင္ နိဗၺာန္သုိ႔မေရာက္ၿခင္းတည္း။

ဒါနၿဖင့္ ကိေလသာပယ္သတ္ရာတြင္ သိသင့္ေသာ ေလာဘ၏အဆင့္သံုးဆင့္ၿဖင့္ တည္ေနပံုကို ဦးစြာသိရမည္။

၁)  အစဲြလမ္းအတပ္မက္ဆံုး အရာ သည္ အသက္၀ိညာဥ္ ၿဖစ္၏။

၂)  အစဲြလမ္းအတပ္မက္ဆံုး အရာ သည္ အေသြးအသား ၿဖစ္၏။

၃)  အစဲြလမ္းအတပ္မက္ဆံုး အရာ သည္ ပစၥည္းဥစၥာေငြေၾကး ၿဖစ္၏။

စဲြလမ္းမႈ အေသးဆံုးအဆင့္မွ စ၍ ေလာဘဓါတ္ကို စြန္႔ၾကရမည္ ၿဖစ္သည္။

 

ကခ်င္ၿပည္နယ္ မဂၤလာရာမေက်ာင္း နမၼားဆရာေတာ္ အရွင္ဉာဏက –

“ကမာၻေပၚမွာ ဒါန အၿပဳဆံုးကလဲ ၿမန္မာပဲ။

ဒါေပမယ့္ အမဲြဆံုးကလဲ ၿမန္မာပဲၿဖစ္ေနတယ္။

အဲဒါ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ သဒၶါအခ်ိဳးမက်လို႔ကဲြ႕။”
 
ဆိုလိုသည္မွာ “ဒါန မၿပဳတတ္ၾကေသး” ဟု လိုရင္းၿဖစ္သည္. တကယ္လိုအပ္ေသာ ေနရာတြင္ လွဴရမည္ကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္အမ်ားစု မသိၾက။

အလွဴဒါန ပ်က္စီးေၾကာင္း (၃) မ်ိဳး

၁) ပုထုဇဥ္ေတြ ဘယ္အခ်ိန္တြင္ ေသရမယ္လို႔ မသိႏိုင္ပါ။

၂) စည္းစိမ္ဥစၥာမ်ားဟာ ရန္သူမ်ိဳးငါးပါး ( မီး၊ မင္း၊ သူခိုး၊ အေမြခံဆိုး၊ ေရ) တို႔ေၾကာင့္ မၿမဲၿခင္း။

၃) အရိယာတို႔၏ သဒၶါတရားသည္ ေၿမထဲကို အေတာင္အစိတ္၊ ႏွစ္ဆယ္၀င္ေအာင္ ရိုက္သြင္းထားတဲ့ ေက်ာက္တိုင္ၾကီးႏွင့္ တူပါတယ္။ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာက ဘယ္လိုေလမုန္တိုင္းေတြ တိုက္ခတ္လို႔လာလာ ယိမ္းယိုင္ၿပိဳလဲၿခင္းဆိုတာ မၿဖစ္ႏိုင္ပါ။ ပုထုဇဥ္တို႔ရဲ႕သဒၶါတို႔သည္ အၿမဲတမ္း မရွိၿခင္း။

တစ္ခါက လူၿပည့္တင္လာေသာ ေလွတစ္စင္းသည္ ပုဂံေညာင္ဦးနားအေရာက္မွာ လိႈင္းပုတ္ၿပီး ေလွေမွာက္ကာ ထိုထဲမွ လူေလးေယာက္သည္ ကံေကာင္းေထာက္မစြာ ေမွာက္ေနေသာေလွကို ၿပန္၍တြယ္ဖက္မိၾကသည္။ လႈိင္းကလည္းထန္၊ ကမ္းကလည္းေ၀းေနေသာေၾကာင့္ ေသမည္ ရွင္မည္ကို မသိေသး။

ထုိခ်ိန္တြင္ အသက္ၾကီးေသာ တစ္ေယာက္က ေရႊစည္းခံုဘုရားကို အာရံုၿပဳကာ – ေရႊစည္းခံုဘုရားၾကီး၊ ဘုရားတပည့္ေတာ္တို႔၏အသက္ကို ကယ္ေတာ္မူပါ။ တပည့္ေတာ္အသက္ေဘးမွလြတ္ခဲ့လွ်င္ ရွိသမွ်ဥစၥာအားလံုးထုခဲြ၍ ေရႊသကၤန္းကပ္လွဴပါမည္ဘုရား ဟု အသံက်ယ္က်ယ္ၿဖင့္ အဓိ႒ာန္ၿပဳလိုက္ကာ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ပင္ သူ႔အဓိ႒ာန္ၿပဳၿပီးသည္ႏွင့္တၿပိဳင္နက္ လိႈင္းထန္တာေတြရပ္ၿပီး ေကာင္းကင္လည္း ၾကည္လင္ကာ ကမ္းနားဘက္သို႔ တၿဖည္းၿဖည္းေမ်ာပါသြားေလသည္။

ထိုအခ်ိန္တြင္ ထိုသူၾကီး၏ အဓိ႒ာန္မွာ တစ္မ်ိဳးေၿပာင္းသြားေလသည္။ တပည့္ေတာ္ မရွိဆင္းရဲသားမို႔ ရွိသမွ်ဥစၥာထဲက တစ္၀က္ေလာက္နဲ႔ပဲ ေရႊခ်ပါရေစဘုရားဟု ေၿပာင္းသြားေလသည္။

ကမ္းသို႔ေရာက္ရန္ ၀ါးသံုးၿပန္ေလာက္အလိုတြင္ကား – စိတ္ႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ေရႊဆိုင္းတစ္ဆိုင္းေလာက္ပဲ လွဴပါရေစဘုရား။

ကမ္းေပၚသို႔လည္းေရာက္ေရာ- ထိုလူၾကီးေၿပာလုိက္ေသာစကားကား- အင္း က်ဳပ္လည္း ေၾကာက္အားလန္႔အား ဘာေတြေၿပာမိလိုက္မွန္းေတာင္ မသိေတာ့ပါဘူးဗ်ာ။

 

ပညာပါေသာ သဒါၶ (ၾသကပၸနသဒါၶ)

ၾသကပၸနသဒါၶ ရွိေသာသူသည္ ရတနာသံုးပါး၏ အစြမ္းသတၱိအက်ိဳးသြားမ်ားကို ကိုယ္တိုင္သိရွိေအာင္ ေလ့လာအားထုတ္ၿပီးတစ္ကယ္ၾကည္ညိဳၿခင္းသာ ၿဖစ္၏။

ရတနာသံုးပါးကို ၾကည္ညိဳရာ၌ ေၾကာက္ၿခင္းေၾကာင့္၎၊ လာဘ္လာဘအတြက္ေၾကာင့္၎၊ ၾကည္ညိဳလို႔ မဟုတ္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ကို ကိုးကြယ္ရာ၌ ေက်ာက္၊ သံ၊ သစ္၊ ေၾကး၊ ပလာစတာ၊ ဘာႏွင့္ထုထားထား ၾကံဳရာ ကိုးကြယ္၏။ ထိုသို႔  ဘာႏွင့္ထုထားထားဗုဒၶဆင္းတုေတာ္ ကို ကိုးကြယ္လွ်င္ ကုသိုလ္သာ ၿဖစ္၏။
 

 

ပညာမပါေသာ သဒၶါ (ပသာဒသဒၶါ)

ပသာဒသဒၶါ သည္ အညံ့ဆံုး ၿဖစ္၏။

အေတြးအေခၚမပါသည့္အတြက္ ဟုတ္သည္ၿဖစ္ေစ၊ မဟုတ္သည္ၿဖစ္ေစ။ လူအံုလွ်င္ ေရွ႕ဆံုးကေၿပးတတ္သည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ အလိမ္ခံရလွ်င္ ပသာဒသဒၶါရွင္မ်ားသည္ ထိပ္ဆံုးကပင္။ သူမ်ားေယာင္လို႔ေယာင္ အေမာင္ေတာင္မွန္ ေၿမာက္မွန္းမသိ ဟူေသာ စကားသည္ ထို ပသာဒသဒၶါမ်ားအတြက္ ထားခဲ့ဟန္တူသည္။

(ဆိုလိုသည္မွာ သူမ်ားအလွဴဒါနလုပ္လို႔၊ ဘုရားတည္လို႔ ငါလည္း လွဴတယ္၊ တည္တယ္။ သို႔ေပမယ့္ အဓိက ဒါနၿပဳရၿခင္းအေၾကာင္းကို မသိတဲ့အတြက္ ဉာဏ္မပါေသာ ဒိြဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ၿဖစ္ရ၏။)

 

ပါရမီမထိုက္ေသာဒါန

အလွဴခံကိုေတြ႔ပါလ်က္ အက်ိဳးက်ိဳးမ်ားမ်ားကို ေမွ်ာ္ကိုးၿပီးလွဴၿခင္းသည္ ဒါနၿပဳသည္ႏွင့္မတူ။ ေလာဘအမ်ိဳးမ်ိဳးကို အလဲအလွယ္ၿပဳၿခင္းသာ ၿဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ပါရမီမထိုက္ေသာဒါနပင္ၿဖစ္ေပသည္။

ပုဂၢိဳလ္စဲြနဲ႔လွဴေနလွ်င္ ငါစဲြ ငါ့ပစၥည္းစဲြဆိုတဲ့ တဏွာ၊ မာန၊ ဒိ႒ိေတြက ဘယ္ေတာ့လြတ္မတုန္း။

ငါ့ေတာ့ ဘယ္အဆရာေတာ္ၾကီးကို ဘာလွဴလိုက္ရတာဆိုတဲ့ စဲြစိတ္ ေမွ်ာ္စိတ္ေတြ။

ဒီလိုလွဴလိုက္ရလို႔ ေနာင္ဘ၀က် ငါဘာၿဖစ္မွာဆိုတဲ့ အေမွ်ာ္စိတ္ေတြနဲ႔လွဴေနသမွ် ဒါနအက်ိဳးေပးမစင္ၾကယ္ေသးဘူးလို႔ မွတ္ပါ။

ရွာေဖြထားတဲ့ပစၥည္းကလည္း စင္ၾကယ္ရဲ႕လားဆိုတာ ၿပန္ဆန္းစစ္။

ဒါန ဟာ တဏွာကို ပယ္တာ။ ေလာဘကိုသတ္တာ။ ရင္၀မွာ စူးေနတဲ့လွံကို ဆဲြႏႈတ္ပစ္တာ။

ငါဒီလို အလွဴၾကီးလုပ္လိုက္လို႔ ေနာင္ဘ၀ဘာၿဖစ္မွာဆိုတဲ့ အေမွ်ာ္စိတ္နဲ႔လွဴရင္ ေနာက္ထပ္စူး၀င္လာမယ့္လွံကို ရင္ေကာ့ၿပီးခံသလို ၿဖစ္မွာေပါ့။ ဒါေၾကာင့္ ကုသိုလ္လိုခ်င္လို႔လုပ္တာ အကုသိုလ္ပဲမ်ားတယ္။

ငါ၊ ငါစဲြအတၱ၊ ပစၥည္းမာနရွိေနသမွ် ပါရမီေၿမာက္တဲ့ဒါန မၿဖစ္ဘူး။
 

                     (မဟာေဗာဓိၿမိဳင္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး၏ ဆံုးမ တခ်ိဳ႕ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္)

 

ပါရမီထိုက္ေသာဒါန ကို အၿပန္အားၿဖင့္ သိႏိုင္ပါသည္။

(မွတ္ခ်က္။ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈၿပဳလုပ္ရာတြင္ ဟိတ္ပုဂၢိဳလ္ခဲြၿခားသြားပံုမ်ားကို ေနာင္တင္မည့္ ဟိတ္သံုးမ်ိဳးတြင္ ဖတ္ရႈႏိုင္ပါသည္။)

 

သူေတာ္ေကာင္းတို႔ ၿပဳေသာ ဒါန အဂၤါငါးခ်က္ရွိသည္။ ယင္းတို႔မွာ –

– ရတနာသံုးပါးကို ၾကည္ညိဳၿခင္း၊

– အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ကို ရိုေသၿခင္း၊

– လိုအပ္ေသာအရာကို လွဴၿခင္း၊

– လွဴၿပီး၀တၱဳကို မစြန္းၿငိၿခင္း၊

– မိမိအလွဴအတြက္ သူတစ္ပါးကို မထိခုိက္ၿခင္း။

 

 

ဗုဒၶအလိုက် ဒါနၿပဳနည္း

“႑ဒါနေတာ ေဘာဂ၀ါ႑” ဟူေသာ ဗုဒၶ၏လမ္းညႊန္ခ်က္အတိုင္း

“ဒါနၿပဳေသာသူအတြက္ကား ၿဖစ္ေလရာဘ၀တြင္ ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားမည္းကား ဧကန္မုခ်တည္း။”

သို႔ေသာ္ သပၸဳရိသဒါန အဂၤါ၅ရပ္ႏွင့္ ညီညြတ္ေအာင္ လွဴဒါန္းႏိုင္ခဲ့လွ်င္ကား ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားခ်မ္းသာမည့္အၿပင္ အက်ိဳး ၅ မ်ိဳးကိုလည္း ပိုမို၍ ရလာပါမည္။
 
 
၁) သဒၶါၾကည္ညိဳစြာၿဖင့္ လွဴဒါန္းၿခင္း – ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားခ်မ္းသာၿခင္း +
                                               ရုပ္ရည္ေခ်ာေမာလွပၿခင္း

၂) ရိုရိုေသေသ လွဴဒါန္းၿခင္း          –  ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားခ်မ္းသာၿခင္း +
                                              ၾသဇာတိကၠမၾကီးမား၍ ထင္ေပၚေက်ာ္ေဇာၿခင္း

၃) လိုအပ္ေသာအရာကို
     လိုအပ္ေသာအခါ၌ လွဴဒါန္းၿခင္း –  ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားခ်မ္းသာၿခင္း + ၿဖစ္ေလရာဘ၀တြင္
                                              မိမိလိုအပ္ေသာအရာကို တစ္ခဏအတြင္း ရႏိုင္ၿခင္း၊
                                                 ပထမအရြယ္ ငယ္စဥ္ကတည္းက ခ်မ္းသာၿခင္း
၄) ေထြးအပ္ေသာ တံေတြးကဲ့သို႔
    ၿပန္လည္စြန္းၿငိမႈ မရွိဘဲ လွဴဒါန္းၿခင္း  – ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားခ်မ္းသာၿခင္း +
                                                  စည္းစိမ္ဥစၥာ အၿပည့္အ၀ ခံစားႏိုင္ၿခင္း။
၅) မည့္သူ႔ကိုမွ် မထိခိုက္ေစဘဲ
     လွဴဒါန္းၿခင္း                     – ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားခ်မ္းသာၿခင္း +
                                           ရန္သူမ်ိဳး ၅ ပါး မပ်က္စီးႏိုင္ၿခင္း

   
                 (အဂၤုတၳိဳရ္ ပါဠိေတာ္)

ထိုအဂၤါငါးခ်က္မွ တစ္ခုခုပ်က္ခဲ့ေသာ္ လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ္ ကုသိုလ္ေၾကာင့္ ပစၥည္းဥစၥာေပါမ်ားခ်မ္းသာၿခင္း ၿဖစ္ေသာ္လည္း အဆစ္ရေသာ ခ်မ္းသာၿခင္းကား ဆန္႔က်င္ဘက္ ဟု သတ္မွတ္ႏိုင္ေပသည္။
 
 

မည့္သူ႔ကိုမွ် မထိခိုက္ေစဘဲ လွဴဒါန္းၿခင္းကား (၃) မ်ိဳး ရွိသည္။

၁) သည္အလွဴမ်ိဳးကို ငါသာလွ်င္ လွဴႏိုင္၏။ တၿခားသူမ်ား မလွဴႏိုင္ဟူ၍ မာနေထာင္ၿခင္း။

၂) သူတစ္ပါးကို သတ္ၿဖတ္၍ (သို႔) ခိုး၀ွက္လိမ္ညာလာဘ္စား၍ရလာေသာ ဥစၥာၿဖင့္ ေပးလွဴၿခင္း။

၃) အလွဴၿပဳခါနီးတြင္ သား ငါးတို႔ကို ရက္ၾကိဳ၍ မွာထားၿခင္း။

ထို ၃ ခ်က္မွ တစ္ခ်က္ခ်က္ႏ်င့္ ၿငိ၍ လွဴဒါန္းခဲ့ေသာ မိမိဥစၥာပစၥည္းမ်ားကို ရန္သူမ်ိဳး ငါးပါးပ်က္စီးႏိုင္၏။
 
 

အလွဴဒါန၏ မ်က္ေမွာက္အက်ိဳး ၅ ပါး

အလွဴဒါန၀တၱဳ လွဴဒါန္းေသာ အလွဴရွင္သည္ –

၁) လူအမ်ားတို႔ မ်က္ႏွာၿမင္လွ်င္ ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္ၿခင္း

၂) သူေတာ္ေကာင္းတို႔ မွီခိုဆည္းကပ္လာၿခင္း

၃) ဂုဏ္ေက်းဇူးသတင္း ပ်ံ႕ႏွံ႔ေက်ာ္ၾကားၿခင္း

၄) ပရိသတ္ ၄ပါးသို႔ ရြ႔ံရွာၿခင္းကင္း၊ ရဲတင္းစြာခ်ဥ္းကပ္ႏိုင္ၿခင္း

၅) ေသသည္၏ အၿခားမဲ့၌ နတ္ၿပည္သို႔ လားေရာက္ၿခင္း ဟူေသာ အက်ိဳးေက်းဇူးတို႔ကုိ ရရွိခံစားရ၏။
 
 

အလွဴခံ ၁၄ ေယာက္

သမၼာသမၶဳဒၶ ဘုရားရွင္ ( ကို ေပးလွဴလွ်င္ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ ခ်မ္းသာမည္။)

ပေစၥကဗုဒၶါ ေခၚ ဘုရားငယ္ (ကို ေပးလွဴလွ်င္ မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ ခ်မ္းသာမည္။)

အရိယာပုဂၢိဳလ္ ရွစ္ေယာက္ (ကို ေပးလွဴလွ်င္ ဘ၀ေပါင္း မေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ ခ်မ္းသာမည္။)

သာသနာပတြင္ ကိေလသာကင္းေအာင္ က်င့္ေသာရေသ့ ( ကို ေပးလွဴလွ်င္ ဘ၀တစ္ကုေဋ ခ်မ္းသာမည္။)

သီလရွိေသာ လူသူေတာ္ေကာင္း ( ကို ေပးလွဴလွ်င္ ဘ၀တစ္ေသာင္း ခ်မ္းသာမည္။)

သီလမရွိေသာလူမိုက္ ( ကို ေပးလွဴလွ်င္ ဘ၀တစ္ေထာင္ ခ်မ္းသာမည္။)

တိရစာၦန္ ( ကို ေပးလွဴလွ်င္ ဘ၀တစ္ရာ ခ်မ္းသာမည္။)

 

ယခုဘ၀အက်ိဳးေပးမည့္ အဂၤါေလးခ်က္

အလွဴရွင္က မလွဴခင္၊ လွဴဆဲ၊ လွဴၿပီး ေစတနာသံုးတန္စလံုး ေကာင္းမြန္ေနၿခင္း၊

လွဴဖြယ္၀တၳဳက ဓမၼိယလဒၶ၊ တရားသၿဖင့္ ရတာၿဖစ္ၿခင္း၊

အလွဴခံပုဂၢိဳလ္က ဘုရား၊ ပေစၥကဗုဒၶါ၊ ရဟႏာၱၿဖစ္ရၿခင္း၊

ထိုအလွဴခံပုဂၢိဳလ္သည္ သာမာန္အခ်ိန္မဟုတ္ဘဲ နိေရာဓသမာပတ္က ထလာကာစၿဖစ္ၿခင္းတို႔ၿဖစ္သည္။

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s