မာရ္နတ္ (၅) ပါး

ကိုေနလင္းဆိုဒ္မွ ကူးယူတင္ၿပပါသည္။

မာရ္ (၅) ပါး ။ ။

ျမတ္စြာဘုရားရွင္ တရားဦးေဟာရန္ ေဗာဓိမ႑ိဳင္မွ ဗာရာဏသီ မိဂဒါ၀ုန္သို႔ ၾကြေတာ္မူရာလမ္းမွာ ဂဟာမေရာက္ခင္ တစ္ေနရာမွာ ဥပက တကၠတြန္းၾကီးနဲ႔ ေတြ႔ပါတယ္။ ( တကၠတြန္းဆိုတာလည္း အ၀တ္မ၀တ္ဘဲ ၊ ေရမခ်ိဳးဘဲ တရားရွာ ၊ တရားက်င္႔တဲ႔ ရေသ႔ တစိမ်ိဳးပါပဲ ။သူကေတာ႔ နာဋပုတၱ ဆရာၾကီးရဲ႕ တပည႔္ ပါ ။)
အဲဒီ ဥပက ေမးေလ်ွာက္တဲ႔ ေမးခြန္းေတြထဲမွာ ( ယထာ ေခါ တြံ အာ၀ုေသာ ပဋိဇာနာသိ ) ငါ႔ရွင္ ၀န္ခံတဲ႔ စကားအရ ( အရဟသိ အနႏၱဇိေနာ ) အဆံုးမရွိ ေအာင္ေတာ္မူေသာ အနႏၱဇိန ျဖစ္ထိုက္ပါရဲ႔လား၊ အနႏၱဇိန ဘြဲ႔ ခံထိုက္ျပီလား …. ဆိုတဲ႔ ေမးခြန္းပါ တယ္ ။ ဘာေၾကာင္႔ဆိုရင္ သူတို႔ နိဂဏၭဂိုဏ္းမွာ အကုသိုလ္ ကိေလသာ အားလံုးကို ပယ္ဖ်က္ေအာင္ျမင္ႏိုင္သူကို အနႏၱဇိန ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆၾကလို႕ပါ။ သူတို႔ရဲ႔ ဆရာၾကီး နာဋပုတၱ ကို လည္း ဇိန လို႔ေခၚၾကပါတယ္။ အိႏၵိယ အသံနဲ႔ ( ဂ်ိန) ျဖစ္တယ္။ အဲဒါကေန ဂ်ိန္းဘာသာ ျဖစ္လာပါတယ္။ ယေန႔လည္း ရွိေနပါတယ္။ထားပါေတာ႔ ။

ျမတ္စြာဘုရား ျပန္ေျဖတာက –

မာဒိသာ ေ၀ ဇိနာ ေဟာႏၱိ၊ ေယ ပတၱာ အာသ၀ကၡယံ ။

ဇိတာ ေမ ပါပေကာ ဓမၼာ ၊ တသၶာဟမုပက ဇိေနာ ။ ….လို႔ျဖစ္ပါတယ္။

ဆိုတာတာကို တိုတိုေျပာရရင္ …

ငါကဲ႔သို႔ အာသေ၀ါကိေလသာ ကုန္ျခင္းေရာက္တဲ႔ သူကိုမွ ဇိန မည္တယ္။ ကိေလသာကုန္ေအာင္ တရားအားမထုတ္ရေသးရင္ ဇိန မေခၚရဘူး ။

ငါ သည္ ယုတ္မာေသာ အကုသိုလ္ ကိေလသာ တရားအားလံုးကို ေအာင္ႏိုင္ျပီး ျဖစ္လို႔ ငါ သည္ ဇိန ျဖစ္တယ္ လို႔ မိန္႔ၾကားပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ထပ္ဆင္႔ ရွင္းထားတာက ဇိန ဆိုတာ .. မာရ္ (၅) ပါးကို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္ ။ ဇိန ဂုဏ္ေတာ္လို႔ လဲ သံုးၾကပါတယ္ ။

ဘုန္းေတာ္ (၆)ပါးႏွင္႔ ျပည္႔စံုေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား လို႔ နားလည္ေနၾကတဲ႔ ဘဂ၀ါ ဂုဏ္ေတာ္ရဲ႕ အျခား အဓိပၸါယ္တစ္ခုကလည္း မာရ္ (၅) ပါးကို ေအာင္ျမင္ေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရား ပဲျဖစ္ပါတယ္ ။

ဒါေတြကေတာ႔ –
(၁) ေဒ၀ပုတၱ မာရ္ ၊
(၂) ကိေလသ မာရ္ ၊
(၃) အဘိသခၤါရ မာရ္ ၊
(၄) ခႏၶ မာရ္ ၊
(၅) မစၥဳ မာရ္
တို႔ျဖစ္ပါတယ္ ။

တႏွစ္က ပလန္းနက္မွာ ျဖစ္တာေလး သတိရေသးတယ္။ ဘာသာျခား ညီအစ္ကို တစ္ေယာက္က ဗုဒၶေအာင္ျမင္ခဲ႔တဲ႔ မာရ္ (၅) ပါးကို ေဖာ္ျပေပးပါ ဆိုလို႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမေတြ ေျဖေပးၾကတယ္ ။ အစံုပဲ ၊ ရွင္းလင္းခ်က္ေတြ ေရာ ေရးၾကတာ။ ဒါေပမဲ႔ အဲဒီ႔ ဘာသာျခား ညီအစ္ကို နားကို မလည္ပါဘူး။ ေနာက္ေတာ႔ သူ က ကြ်န္ေတာ္တို႔ သခင္ေယရႈမွာ လည္း မာရ္ (၅) ပါးရွိပါတယ္ ..တဲ႔။ဘာေတြလဲ ဆိုေတာ႔ –
လိုတရမာရ္ = ေပါင္မုန႔္ နဲ႔ ၀ိုင္ နည္းနည္းေလးကို သူေ၀ေပးတာ အမ်ားၾကီးျဖစ္တယ္ ။ . ျမစ္ေရၾကီးတာကို တားေပးႏိုင္တယ္ ။ ျမိဳ႔ကို ေရလႊမ္းေအာင္ လုပ္ႏိုင္တယ္ ၊ ေသျပီးျပန္ထလာတယ္…… စသျဖင္႔ ဒါမ်ိဳး အခ်က္ (၅) ခ်က္ ေရးသြားပါတယ္။
ဒါေတြျဖစ္ႏိုင္တာ မျဖစ္ႏိုင္တာ ေျပာစရာ မရွိ ပါဘူး ။
ေျပာခ်င္တာက ဗုဒၶဘာသာ ရဲ႕ စာလံုး အသံုးအႏွူံးေတြကို နည္းမလည္ဘဲ နဲ႔ ခိုးခ်ၾကတာ ၊ ေရာခ်ၾကတာ ေတြဟာ ရယ္စရာပါ ။

မာရ္ ဆိုတာ .. မာရ …ဆိုတဲ႔ ပါဠိကေန ဆင္းသက္လာတဲ႔ ပါဠိသက္ျမန္မာ ေ၀ါဟာရ တစ္ခုပါ။ မာရ ဆိုတာ ေသျခင္း ၊ေသေစျခင္း လို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္ ။ ေသတတ္တဲ႔ သေဘာ ၊ ေသေအာင္ သတ္တတ္တဲ႔ သေဘာ ကို လည္း မာရ ( မာရ္ ) လို႔ ေခၚပါတယ္ ။ လူကို သတ္တတ္တဲ႔ မာရ္ ၊ စိတ္ကို သတ္တတ္တဲ႔ မာရ္ (၅) ပါးကို ဗုဒၶျမတ္စြာကေအာင္ႏိုင္ခဲ႔တာပါ ။

တျခား ဘုန္းေတာ္ေတြ ၊အားေတာ္ေတြ ၊ တန္ခိုးေတာ္ေတြ ၊ ေပါင္မုန္႔ ေ၀တာေတြနဲ႔ အဓိပၸါယ္အားျဖင္႔ကို မသက္ဆိုင္ပါ ။

(၁) ေဒ၀ပုတၱ မာရ္ ။ ။ မာရ္ (၅)ပါးမွာ တစ္ခုတည္းေသာ သက္ရွိ မာရ္ျဖစ္ပါတယ္ ။ က်န္တာ သက္မဲ႔ မာရ္ေတြ ပါ ။
ေဒ၀ပုတၱ မာရ္ = ေဒ၀ပုတၱ ( နတ္သား ) + မာရ္ (ေသေအာင္ သတ္တတ္တဲ႔ ) = ေသေအာင္ သတ္တတ္တဲ႔ နတ္သား ဆိုတဲ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္ ။

မာရ္နတ္ ကေတာ႔ နတ္ျပည္ ၆-ထပ္မွာ အေပၚဆံုးထပ္ ( ပရနိမၼိတ ၀သ၀တၱီ နတ္ျပည္ – ကာမဂုဏ္ကို အလိုရွိတိုင္း ျပီးေစေသာ ဘံု ) မွ နတ္ဆိုးတစ္ဦၤးပဲ ျဖစ္ပါတယ္ ။ အဲဒီ႔ နတ္ျပည္ရဲ႔ အဓိပတိေခါင္းေဆာင္က ၀သ၀တၱီ နတ္မင္းၾကီး ပါ ။ မာရ္နတ္ ကေတာ႔ ပြၾကီးေပါ႔ ။ ၃၁-ဘံုမွာ သူတန္ခိုးၾကီးတယ္ ၊ကာမဂုဏ္ဆိုတာ သတၱ၀ါေတြ အတြက္ သူကပဲ ဖန္ဆင္းေပးထားတာ မ်ိဳး အထင္ ေရာက္ေနသူပါ။ သတၱ၀ါေတြ သံသရာမွာ ဘ၀မ်ိဳးစံု က်င္လည္ရင္း သူဖန္တီးေပးထားတဲ႔ ေလာကီအာရံု ကာမဂုဏ္ေတြကို ခံစားေနၾကတာပဲ သူကၾကိက္္ပါတယ္ ။ဒါေၾကာင္႔ ကာမဂုဏ္ကို စြန္႕ပယ္ဖို႕ နည္းလမ္းမွန္မွန္နဲ႔ တရားေဟာမဲ႔ ဘုရားေလာင္းေတြဆိုရင္ သူေႏွာက္ယွက္တာပါပဲ ။

ေတာထြက္မယ္ဆိုလဲ တားတာပဲ ။ဘုရားေလာင္း ေတာထြက္ခါနီးမွာ…. အသင္မင္းသား…..ေတာမထြက္ပါနဲ႔ ။ ေနာက္ (၇)ရက္ၾကာရင္ စၾကာရတနာ ဆိုက္ေရာက္လာပါမယ္ ။ အသင္မင္းသား…..စၾကာမင္းျဖစ္ေတာ႔မယ္။အခုလို ငယ္တုန္းမွာ ကာမဂုဏ္ေတြ ခံစားပါဦး ၊ တရားအားထုတ္တယ္ဆိုတာ အသက္ၾကီးျပီး ကာမဂုဏ္ေတြ မခံစားႏိုင္ေတာ႔မွ လျပိရမွာေလ ။ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လွည္႔ပါ ၊အသင္မင္းသား…..ေတာမထြက္ပါနဲ႔ ။ …လို႔ တားပါတယ္။

ဘုရားျဖစ္ခါ နီးေတာ႔ လဲ ေႏွာက္ယွက္တာပါပဲ။
အဲဒီ.ညေနေစာင္း မာရ္နတ္နဲ႔ တိုက္ပြဲကေတာ႔ ေတာ္ေတာ္ကို ျပင္းထန္တယ္ေျပာၾကတာပဲ ။ဘုရားေလာင္းရဲ. အနားမွာ ဘုရားျဖစ္တာနဲ႔ ခရူသင္းမႈတ္မယ္ဆိုျပီး ခရူသင္းၾကီးကိုင္ျပီးေစာင္႔ေနတဲ႔ သကၠမင္း (သိၾကားမင္း) နဲ႔ ျဗဟၼာေတြ၊နတ္ေတြလဲ တိုက္ပြဲစတာနဲ႔ အကုန္ေျပးၾကတာပဲတဲ႔။ မေျပးခံႏိုင္ရိုးလား ။ သူသံုးတာေတြက မုန္တိုင္းလက္နက္ ၊ မိုးလက္နက္ ၊ ေက်ာက္ခဲလက္နက္ ၊ ဓားလွံမိုးလက္နက္ ၊ မီးက်ီမိုး လက္နက္ ၊ ျပာပူမိုးလက္နက္ ၊ သဲပူမိုးလက္နက္ ၊ ညြန္ပူမိုး လက္နက္ ၊ အေမွာင္တိုက္ လက္နက္ စတဲ႔ လက္နက္(၉)ပါး ၊ စစ္သည္အင္အား မ်ားစြာ တို႔နဲ႔ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ကို အၾကမ္းဖက္ တိုက္ခိုက္ပါတယ္ ။

ဘုရားရွင္က မဟာပထ၀ီ ေျမၾကီးကို တိုင္တည္ေတာ႔ မာရ္နတ္ၾကီးလည္း ဂိရီေမခလာဆင္ေတာ္ေပၚက ျပဳတ္က်ျပီး ထြက္ေျပးရပါတယ္။

အဲဒီမွာ မာရ္နတ္ၾကီးကိုင္လာတဲ႔ ေရြွေဆာင္းေတာ္ၾကီးဟာ ေဗာဓိပင္နားမွာ က်န္ခဲ႔တယ္…တဲ႔။ အဲဒီေဆာင္းကို သိၾကားမင္းကေကာက္ျပီး ပဥၥသခၤနတ္သားကို ေပးထားတာလို႔ ေျပာပါတယ္။ အခု ပဥၥသခၤနတ္သားကိုင္ထားတာ မာရ္နတ္ၾကီးရဲ႔ေဆာင္းပါ။ ကြ်န္ေတာ္ေျပာတာ မဟုတ္ဘူးေနာ္ (ဆရာေတာ္ အသွ်င္ဥာဏိသာရ ေဟာတာ )….ေတာ္ၾကာနတ္ကိုင္တာ ခံေနရမွာ စိုးလို႔။
ဘုရားရွင္ ဒီတိုက္ပြဲကို ေမတၱာပါရမီ ၊ အဓိဌာန္ ပါရမီ တန္ခိုးေတြနဲ႔ ႏိုင္ခဲ႔ပါတယ္ ။

ဘုရားျဖစ္ေတာ႔လဲ ၾကံဖန္ျပီးတားတာပဲ ။
အရွင္ဘုရား ၊ ဘုရားျဖစ္ခ်င္လို႔ ပါရမီေတြ ျဖည္႔ခဲ႔ရတာ ၊ ၾကိဳးစားခဲ႔ရတာ …..အခု ဘုရားျဖစ္ျပီေလ ။ သိစရာအားလံုးလဲ သိေနျပီ ။ ေတာ္ျပီေပါ႔ ။ ဘာလို႔ လွည္႔လည္ျပီး တရားေဟာဦးမွာလဲ ။ ကိုယ္ ျဖစ္ခ်င္တာလဲ ျဖစ္ျပီးျပီ ဆိုေတာ႔ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳပါေတာ႔ .……….တဲ႔ ။

ဒါ႔ အျပင္ ရဟန္းျဖစ္ျဖစ္၊ လူျဖစ္ျဖစ္ တစ္စံူတစ္ေယာက္ သံသရာ ျပတ္ေၾကာင္း က်င္႔ၾကံေနျပီဆိုရင္ သူက ကာမဂုဏ္မ်ိဳးစံုနဲ႔ ေႏွာက္ယွက္တတ္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါေၾကာင္႔ သူ႔ကို မာရ္နတ္ = သတ္ျဖတ္သူ ၊ ညွႈဥ္းပန္းႏွိပ္စက္သူ လို႔ ေခၚႏိုင္ပါတယ္။

ဘုရားရွင္ေတြကေတာ႔ သူ႔ကို ေမတၱာနဲ႔ ပဲ အနိုင္ယူပါတယ္။ ကေလးဆိုးၾကီးလို ခြင္႔လြတ္ၾကတယ္ ။ သူ႔ကို ေခြးေသေကာင္ ပုပ္ၾကီး လည္ပင္းမွာ ဆြဲေပးျပီး ဒဏ္ေပးတာေတာ႔ ပိဋကတ္ေတာ္မွာ ရဟႏၱာ တစ္ပါးရိွပါတယ္ …. ( ရွင္ ဥပဂုတၱ မဟုတ္ဘူး..ေနာ္ … ရွင္ ဥပဂုတၱဆိုတာပိဋကတ္ေတာ္မွာ မပါဘူး) အဲဒီ ရဟႏၱာ ကေတာ႔ သဋိမတၱိယ လို႔ ဘြဲ႔ေတာ္ ေခၚပါတယ္။ ( ဓမၼေစတီ ဦးေကာသလႅ ေဟာတဲ႔ ….. မာရ္နတ္ရဲ႕ လည္ပင္း ေခြးေသေကာင္ ပုပ္ ဘယ္သူဆြဲလဲ တရားမွာ နာၾကည္႔ပါ ။ )

သူရွိေနတဲ႔ နတ္ျပည္ရဲ႕ သက္တမ္း ( ၁၆ ၀၀၀ ) …လူႏွစ္နဲ႔ ဆို ( ၉၂၁၆ ၀၀၀ ၀၀၀ ) ႏွစ္ ၾကာမွ စုေတျပီးရင္ ကမၻာတစ္သိန္းအၾကာမွာ အာထိတ္သရ အမည္နဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶ ျဖစ္မယ္လို႔ ဗ်ာဒိတ္ ရထားသူပါ။ ခုေတာ႔ လိမၼာေနျပီ ထင္တာပဲ ။ ဘာသံမွ မၾကားဘူး ။ ေနာက္ဘုရားပြင္႔မွ ဘာလုပ္ဦးမလဲေတာ႔ မသိဘူး။

—————————————-

( ဆက္ရန္ )

(၂) ကိေလသမာရ္ ။ ။ ကိေလသာ ဆိုတာကေတာ႔ ရယူလက္ခံထားသူရဲ႕ စိတ္ႏွလံုးကို ပူေလာင္ဆင္းရဲေအာင္ ႏွိပ္စက္တတ္တဲ႔ တရားေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ ကိေလသာရွိေနသမွ် သံသရာက မလြတ္ဘဲ တ၀ဲလည္လည္ က်င္လည္ ျပီး ေသျပီးရင္း ေသ ေနရဦးမွာ မို႔လို႔ ကိေလသ ကိုလည္း သတ္တတ္တဲ႔ မာရ္ လို႔ေခၚပါတယ္။ ကိေလသ အက်ဥ္း(၁၀)ပါးရွိပါတယ္။

၁- ေလာဘ = လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္း

၂- ေဒါသ = အမ်က္ထြက္ျခင္း ။
( စိတ္ထဲမွာ တႏွံ႕ႏွံ႕နဲ႔ အသားထဲဆူး၀င္သလုိ မ်က္ ေနတာ ၊ စိတ္ထဲမွာပဲ တင္းျပီး မေပါက္ကြဲေသးတဲ႔ အဆင္႔ ၊ physically ဘာမွ မလုပ္ေသးတာကို ေကာဓ (အမ်က္) လို႔ ေခၚပါမယ္ ။အဲဒီ ေကာဓ အျပင္ထြက္ေပါက္ကြဲရင္ ေဒါသ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ က႑ဇာတ္ေတာ္မွာ က႑ရေသ႔ၾကီးက ေကာဓမျဖစ္ရပါလို၏ ၊ ေဒါသမျဖစ္ရပါလို၏ လို႔ ခြဲျပီး ဆုေတာင္းအဓိဌာန္ျပဳပါတယ္။)

၃- ေမာဟ = ေတြေ၀မိုက္မဲျခင္း ။
( ေမာဟ ရဲ. သေဘာကို ဗုဒၶဘာသာလူငယ္ေတြ ေရာေထြးေနတတ္ပါတယ္။ အ၀ိဇၨာ နဲ႔ ေမာဟ ဘာကြာလဲ ဆိုတာမ်ိဳး ေမးရင္ မသိတာ ဆိုတာ ပဲ ေျပာႏိုင္ၾကတယ္။ ဆရာေတာ္ဘုရားမ်ား ေဟာတဲ႔ အရွင္းဆံုးကေတာ႔ သစၥာ(၄)ပါး ကို မသိျခင္းဟာ အ၀ိဇၨာ ပါပဲ ။ ဒိဌိနဲ႔ ႏြယ္ပါတယ္ ။ ကိုယ္လုပ္ေနတာကို သတိမကပ္ဘဲ ေတြေတြေ၀ေ၀ ေငးေငးငိုင္ငိုင္နဲ႔ လုပ္ေနတာ ၊ ကိုယ္လုပ္ေနတာကုသိုလ္လား ၊ အကုသိုလ္လား မသိတာ …ေမာဟ ပါပဲ ။ သစၥာမသိျခင္းေလာက္လဲ အဆင္႔မျမင္႔ပါဘူး။သစၥာမသိရင္သံသရာလည္မယ္၊ ေမာဟမ်ားရင္ အပယ္လားမယ္။

အလွဴ လွဴတယ္ ဘယ္လိုလွဴသင္႔လဲ မသိ ၊ ဒီအလွဴကဘာကုသို္လ္ရမယ္မွန္းမသိ ၊လွဴေတာ႔လွဴေနတာပဲ ။ ဒါေမာဟဖံုးလႊမ္းတာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ေမာဟရဲ႕ ေတြေ၀မႈမွာ Action ကရွိေနပါဦးမယ္္။ ဘာလို လွဴရင္ကုသို္လ္ရမွန္းသိတယ္။ ကုသိုလ္ရေအာင္လွဴတယ္။ ျပီးမွ ဒီေကာင္းမႈေၾကာင္႔ နတ္ျဖစ္ရပါလို၏ ဆိုတာမ်ိဳးဆုေတာင္းလိုက္ရင္ေတာ႔ အ၀ိဇၨာပါ သြားပါျပီ။ ဒုကၡသစၥာကို မသိလို႔ ေနာက္သမုဒယသစၥာကို လိုခ်င္တာ ပါပဲ။

ေနာက္ဥပမာတစ္ခု- လူတစ္ေယာက္ အတိတ္ကိုေတြးရင္ ေဒါသျဖစ္မယ္။ ဒီေတာ႔ ဘာမွ လုပ္လို႔ မရေတာ႔တဲ႔ အတိတ္ကို မေတြးပါနဲ႔ ။ အနာဂတ္ကိုေတြးရင္ ေလာဘ ျဖစ္မယ္။ အနာဂတ္ကမေရာက္ေသးလို႔ ျဖစ္၊ပ်က္သံသရာမွာ ၾကိဳတင္ျပီး ေလာဘစိတ္မထားနဲ႔ ။ ပစၥဳပၸန္မွာ ေတာ႔ ေမာဟ နဲ႔ မေနနဲ႔ လို႔ ဆရာေတာ္မ်ားဆံုးမေလ႔ရွိပါတယ္။ သတိနဲ႔ ကုသို္လ္၊အကုသို္လ္ခြဲျခားႏိုင္တဲ႔ ပညာ ရွိေနျခင္းဟာ ေမာဟကင္းျခင္းပါပဲ ။ ပညာကျမင္႔လာ လို႔ သစၥာတရားေတြကို ျမင္လာရင္ေတာ႔ အ၀ိဇၨာပါ ကင္းပါလိမ္႔မယ္။ ေမာဟရဲ႕ ေတြေ၀မႈမွာ Action ကရွိေနပါဦးမယ္္။ ထိနမိဒၶ လို ငိုက္ေနတာ ေတာ႔ မဟုတ္ေသးပါဘူး။

၄- မာန = ေထာင္လႊားျခင္း ။
(မာန ဆိုတာ မာန္ ပါပဲ ။ မာန္တက္ေနတယ္ ။ မာနၾကီးေနတယ္ …ေျပာၾကပါတယ္။
မာန္(မာန) (၃) မ်ိဳး ရွိပါတယ္ ။

1 – ေသဌမာန္ = ငါသာျမတ္တယ္ လို႔ မာန္တက္ျခင္း

2 – သဒိသမာန္ = ငါႏွင္႔ တန္းတူေတြပါပဲ လို႔ မာန္တက္ျခင္း

3- ဟိနမာန္ = ငါကား နိမ္႔တယ္ ၊ဒါေပမဲ႔ ဘယ္သူ႔မွ ဂရုစိုက္စရာ မလိုဘူး လို႔ မာန္တက္ျခင္း တုို႔ျဖစ္ပါတယ္။

မာန္တက္ရန္ (၃) ခ်က္ ။

1 – ဇာတိမာန္ = ဇာတ္ကို စြဲ၍ မာန္တက္ျခင္း

2 – ဣႆရိယ မာန္ = အစိုးရျခင္း ကို စြဲ၍ မာန္တက္ျခင္း

3 – ေဂါတၱမာန္ = အမ်ိဳးအႏြယ္ကို စြဲ၍ မာန္တက္ျခင္း တုို႔ျဖစ္ပါတယ္။

၅ – ဒိဌိ ( မိစၧာ ဒိဌိ ) = အယူမွားျခင္း ။
( အားလံုး ၆၂-ပါး ။ ဒါေပမယ္႔ ၃ ပါး ၊ နိယတ (၄) ပါး။ (၁၀)ပါး ၊ (၁၁)ပါး စသျဖင္႔ ဆရာေတာ္မ်ား သင္႔သလုိေဟာေျပာ ၾကပါတယ္ ။ မိစၧာ ဒိဌိ လံုးလဲ မရွင္းေတာ႔ဘဲ သမၼာဒိဌိ (၅) ပါးကို ေဟာေျပာသည္လည္းရွိပါတယ္ ။)
ဒိဌိ ဟာ ရွစ္ပါးေသာ တရားေတြေပၚမွာ အမွီျပဳျပီး ျဖစ္တတ္ပါတယ္။

ခႏၶာ အ၀ိဇၨာ ဖေႆာစ ၊ သညာတေကၠာ အေယာနိေသာ ဒုမၸိေတၱာ၊ ပရေသာ ေဃာေသာ ဒိဌိဌာနာနိ အဌဓာ …လို႔ မွတ္ထားဖူးပါတယ္ ။

(က) ခႏၶာ ကိုယ္နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ခ) သစၥာ (၄) ပါး နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ဂ) အေတြ႕အထိနဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ဃ) မွတ္သားမႈ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(င) အၾကံအစည္ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(စ) ႏွလံုးသြင္းမႈ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ဆ) မိုက္မဲသူမ်ားႏွင္႔ ေပါင္းသင္းမိ၍၄င္း ၊

(ဇ) သူတပါး၏တရားစကား နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ဒိဌိ ျဖစ္လာပါတယ္။

၆- ၀ိစိကိစၧာ =ေတြးေတာ ယံုမွားျခင္းသေဘာ ( သို႔ေလာ သို႔ေလာ စိတ္ႏွခြျဖစ္ျခင္းသေဘာ )
( ၀ိစိကိစၧာ ဟာလဲ ရွစ္ပါးေသာ တရားေတြေပၚမွာ အမွီျပဳျပီး ျဖစ္တတ္ပါတယ္။

(က) ဘုရားရွင္၏ ၃၂-ပါးေသာ လကၡဏာေတာ္မ်ား ၊ ဥာဏ္ေတာ္မ်ား နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ခ) သစၥာ (၄) ပါး ၊ မဂ္ ၊ဖိုလ္ ၊နိဗၺာန္ သည္ သံသရာမွ တကယ္ လြတ္/မလြတ္ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ဂ) အရိယာပုဂၢိလ္ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ဃ) သီလ ၊ သမာဓိ ၊ပညာ ဟူေသာ သိကၡာ (၃) ပါးနဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(င) အတိတ္၌ ခႏၶာ ၊အာယတန ျဖစ္/မျဖစ္ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(စ) အနာဂတ္၌ ခႏၶာ ၊အာယတန ျဖစ္/မျဖစ္ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၊

(ဆ) သံသရာ တေလွ်ာက္လံုး ခႏၶာ ၊အာယတန ျဖစ္/မျဖစ္ ႏွင္႔ ေပါင္းသင္းမိ၍၄င္း ၊

(ဇ) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ တရားေတာ္ နဲ႔ ပတ္သက္၍ ၄င္း ၀ိစိကိစၧာ ျဖစ္လာပါတယ္။

ဒိဌိ နဲ႔ ၀ိစိကိစၧာ ကို ပယ္သတ္ႏိုင္သူဟာ ေသာတာပန္ ပုဂၢိလ္ျဖစ္ပါျပီ ။

(၇) ထိနမိဒၶ = ထိုင္းမွုိုင္းျခင္း ၊ ငိုက္မ်ဥ္းျခင္း ။
( ေျမြ ဘ၀ကေန ျဖစ္လာတဲ႔ လူေတြ ထိနမိဒၶ မ်ားတယ္လို႔ ဘုရားရွင္က ပုဏၰား(၄)ေယာက္ကို ဥပမာျပျပီးေဟာခဲ႔တယ္။)

(၈) ဥဒၶစၥ = စိတ္ပ်ံ႕လြင္႔ျခင္း ။

(၉) အဟိရိက = မေကာင္းမႈလုပ္ရမွာ မရွက္ျခင္း ။

(၁၀ ) အေနာတၱပၸ = မေကာင္းမႈလုပ္ရမွာ မေၾကာက္ျခင္း

ဒါေတြဟာ ကိေလသ ( ၁၀ ) ပါး (အျပား ၁၅၀၀ )ျဖစ္ပါတယ္။

ကိေလသာကို အမ်ိဳးအစားအားျဖင္.လည္း ခြဲလို႔ရပါေသးတယ္။

ကိေလသာ (၃)မ်ိုဳး

(၁) ၀ိတိကၠမ ကိေလသာ – အာရံု (၅)ပါး ကို ႏွစ္သက္တြယ္တာ ၍ ကာယကံ ၊ ၀စီကံ ၊ မေနာကံ တို႔ျဖင္႔ ေလာဘ ၊ ေဒါသ အေလ်ာက္ ေဖာက္ျပန္က်ဴးလြန္ေစတတ္မႈ ။ ( သီလ ေစာင္႔ထိန္းျခင္းျဖင္႔ တားဆီရန္ )

(၂) ပရိယုဌာန ကိေလသာ – မေနာ ဒြာရ၌ ထၾကြေသာင္းက်န္းတတ္သည္႔ ကိေလသာ ။ ( သမထ ဘာ၀နာက်င္႔ၾကံ ျခင္းျဖင္႔ တားဆီးရန္ )

(၃) အႏုသယ ကိေလသာ – သံသရာတေလွ်ာက္ အစဥ္ကိန္းေအာင္းေနခဲ႔ျပီး အခါအခြင္႔ သင္႔ေသာအခါ ေပၚထြက္လာျပီး ေဖာက္ျပန္က်ဳးလြန္တတ္ေသာ ကိေလသာ ။ ( ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာအားထုတ္ ျခင္းျဖင္႔ အျမစ္ျဖဳတ္ ပယ္သတ္ရန္ )

ဘုရားရွင္တို႔ ေအာင္ျမင္ေသာ မာရ္ (၅)ပါးမွာ ကိေလသမာရ္ ဟာ အဓိက ရန္သူၾကီးျဖစ္ပါတယ္။ အရဟတၱမဂ္၏ တန္ခိုးျဖင္႔သာ အျမစ္ပ်က္ ေအာင္ ႏိုင္ ပါမယ္။
*************
(၃) အဘိသခၤါရ မာရ္ ။ ။
ျပဳလုပ္က်င္႔ၾကံ အားထုတ္ထားေသာ ကုသိုလ္ကံ ၊ အ ကုသိုလ္ကံ ေတြကို ဆိုလိုတာပါပဲ ။ ကုသိုလ္ကံ ေၾကာင္႔ ေကာင္းရာ သုဂတိ ေရာက္မယ္ ။ အ ကုသိုလ္ကံေၾကာင္႔ မေကာင္းရာ ဒုဂၢတိဘ၀ေရာက္မယ္။ ဘယ္ဘ၀ပဲ ေရာက္ေရာက္ ေသရ ဦးမယ္။ ဒါေၾကာင္႔ ကုသိုလ္ကံ ၊ အကုသိုလ္ကံ ေတြဟာလည္း တဖန္ေသမယ္႔ ဘ၀ရေအာင္ ျပဳလုပ္ရာ ေရာက္ေနလို႔ သတ္တတ္ေသာ ၊ ေသေစတတ္ေသာ မာရ္ ပဲ ျဖစ္ပါတယ္

သခၤါရ တရားကို (၃) မ်ိဳး ခြဲလို႔ရပါတယ္။

(၁) ပုညာဘိ သခၤါရ = မဟာကုသိုလ္ ၊ ရူပကုသိုလ္ ေစတနာစု ၊ လူ႔ဘံု ၊ နတ္ဘံု ၊ ရူပ ျဗဟၼာ ဘံုေရာက္ရန္ ျပဳျပင္ေသာ သခၤါရ။

(၂) အ ပုညာဘိ သခၤါရ = အ ကုသိုလ္စိတ္ (၁၂)ခု ႏွင္႔ယွဥ္ေသာ ေစတနာစု ၊ အပါယ္ (၄)ဘံု အတြက္ ျပဳျပင္ေသာ သခၤါရ။

(၃) အာနဥၨာဘိ သခၤါရ = အရူပ ကုသိုလ္ (၄)ခု ႏွင္႔ ယွဥ္ေသာ ေစတနာစု၊ အရူပ ျဗဟၼာ ဘံုေရာက္ရန္ ျပဳျပင္ေသာ သခၤါရ။

ကုသိုလ္ကံ ၊ အ ကုသိုလ္ကံ ဆိုတာကေတာ. လူသား (၀ါ) သတၱ၀ါရဲ. ကာယ၊၀ါစာ ၊ ဥာဏ လုပ္အား ပါပဲ ။ အဘိဓမၼာအရလဲ ကံသည္ေစတနာ ပဲျဖစ္ပါတယ္ ။

ျမတ္ဗုဒၶ က –
” ေစတနာဟံ ဘိကၡေ၀ ကမၼံ ၀ဒါမိ ။ ” ေစတနာ ကို ကံဟု ငါဘုရားဆို၏ ။ ” လို. ေဟာခဲ.တယ္။

ပ႒ာန္းမွာ ကမၼပစၥေယာ တိ – ကုသလာ ၊ကုသလံ – ကုသိုလ္အကုသိုလ္ျဖစ္ေသာ ၊ ကမၼံ – ကံသည္ ၊၀ိပါကာနံ – အက်ိဳးျဖစ္ကုန္ေသာ ၊ ခႏၶာစ – နာမ္ခႏၶာ တို.အား၄င္း ၊ ကဋတၳာစ ရူပါနံ – ကမၼဇ ရုပ္တို.အား၄င္း ၊ ကမၼပစၥေယန- ကမၼပစၥည္း(ကမၼအေၾကာင္း) ျဖင္. ၊ ပစၥေယာ -ေက်းဇူးျပဳသည္၊ ေဟာတိ – ျဖစ္၏ ။ …..

ေစတနာ – ေစတနာသည္ ၊ သမၸယုတၱကာနံ – ယွဥ္ဖက္ျဖစ္ကုန္ေသာ ၊ ဓမၼာနံစ – တရားတို.အား၄င္း ၊ တံသမု႒ာနာနံ – ထုိေစတနာေၾကာင္.ျဖစ္ကုန္ေသာ ရူပါနံစ – စိတၱဇရုပ္တို.အား၄င္း ကမၼပစၥေယန- ကမၼပစၥည္း(ကမၼအေၾကာင္း) ျဖင္. ၊ ပစၥေယာ -ေက်းဇူးျပဳသည္၊ ေဟာတိ – ျဖစ္၏ ……လို.ပါေနတယ္။

ဒီေတာ. ေကာင္းတာလုပ္ ေကာင္းတာျဖစ္ ၊ မေကာင္းတာလုပ္ မေကာင္းတာျဖစ္ ၊ ေကာင္းတာလုပ္ ျပီး ေကာင္းတာမျဖစ္ ၊ မေကာင္းတာလုပ္ ေကာင္းတာျဖစ္ ေနတဲ. အေျခအေနေတြ ရွိပါမယ္။

ေအာက္ပါ ကံ ( ၄ ) ခ်က္ ေပၚမူတည္ပါတယ္။

ကံ ၊ ကံ ၏အက်ိဳး ျဖစ္ထြန္းမႈ ကို အတိုခ်ဳပ္ရရင္-

၁- ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း အက်ိဳး ေပးေသာ ( ဒိဌဓမၼ ေ၀ဒနိယ ကံ )

၂- ေနာင္ဘ၀မွ အက်ိဳး ေပးေသာ ( ဥပ ပဇၨေ၀ဒနိယ ကံ )

၃- ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း ယခုဘ၀ေရာ ၊ ေနာင္ဘ၀မွာပါ အက်ိဳးမ ေပးေသးဘဲ ၊ တတိယ ဘ၀မွသည္ ကံပိုင္ရွင္ ထိုလူသား နိဗ္ဗာန္ မရေသးမီ ၾကားကာလ တခ်ိန္ခ်ိန္ တြင္ အက်ိဳး ေပးမည္. ( အပရာပရိယ ေ၀ဒနိယ ကံ )

၄- ခ်က္ခ်င္းလက္ငင္း လည္း အက်ိဳးေပးခြင္.မရ ဘဲ ၾကာလာရာမွ အျခားအင္အားၾကီး ကံ တခုခုရဲ. ဖ်က္ဆီးျခင္း ခံလိုက္ရေသာ ( အေဟာသိကံ ) …..… တို.ျဖစ္သည္။

အဘိဓမၼာနည္းအရ ၀ီထိ တစ္ခုတြင္ ပါ၀င္ေသာေဇာ (၇) ၾကိမ္ အနက္ ပထမေဇာစိတ္နဲ. ယွဥ္ေသာ ေစတနာကံ သည္ ဒိဌဓမၼအက်ိဳး ေပးမည္။ သတၱမ (၇) ေဇာစိတ္နဲ. ယွဥ္ေသာ ေစတနာကံ သည္ ဥပ ပဇၨ ေ၀ဒနိယ (ဒုတိယဘ၀) အက်ိဳး ေပးမည္။ အလယ္ေဇာ (၅) ခုသည္ အပရာပရိယ ေ၀ဒနိယအက်ိဳး ေပးမည္ ။ ထိုကံတို. မရင္.က်က္ႏိုင္လွ်င္ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားမည္။

(က)မေကာင္းေသာကံ ေတြ ရွိေပမယ္. ေကာင္းေသာကံ အားၾကီးေအာင္ ကိုယ္ က လုပ္ႏုိင္တာလဲ ရွိတယ္။( ဥပမာ အရွင္ အဂၤုလိမာလ …. လူသတ္မႈ အကုသိုလ္ကံေတြ ရဟႏၱာဘ၀ ကို အက်ိဳးေပးခြင္.မရ ဘဲ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားၾကရတယ္။ )

(ခ) ေကာင္းေသာကံ ေတြ ရွိေပမယ္. မေကာင္းေသာကံ အားၾကီးလြန္းလို.အက်ိဳးေပးခြင္.မရ ေအာင္ တားလို. မရေတာ.တာလဲ ရွိတယ္။ ( ဥပမာ – ပထမသံဃာယနာ ရဲ႕ ဒါယိကာ ဘုရင္ အဇာတသတ္….. အဖကို သတ္တဲ႔အကုသိုလ္ ေၾကာင္႔ ဘုရားကို ၾကည္ညိဳတဲ႔ ပုထုဇဥ္ေတြထဲမွာ အသာဆံုးျဖစ္ေသာ္လည္း ေလာကကုမၻီ ငရဲမွာ လူႏွစ္ ( ၆၀၀၀၀ ) ခံရရွာဦးမယ္။ဒါေပမဲ႔ အဲဒီ ငရဲကလြတ္ရင္ေတာ႔ ၀ိစီတာ၀ီ မည္ေသာ ပေစၥကဗုဒၶ ျဖစ္ပါမယ္ )

အေရးၾကီးတဲ. သင္ခန္းစာ ကေတာ. အကုသိုလ္ လုပ္မိရင္ မတိုးပြားေအာင္ တိုတိုျဖတ္ ၊ ဒါမွ အက်ိဳးေပးခြင္.မရ ဘဲ အေဟာသိကံ ျဖစ္သြားၾကမယ္။ ကုသိုလ္ လုပ္ရင္ တိုးပြားေအာင္ အားဆင္႔ေပး ၊ ဒါမွ ေကာင္းက်ိဳးေပးခြင္.ရမယ္။

ဒါေပမယ္႔ ျပဳလုပ္တဲ႔ ဒါန ၊သီလ ၊ ကံေတြ အေပၚမွာ ဘာျဖစ္ခ်င္တယ္ ၊ ညာ ျဖစ္ခ်င္တယ္ဆိုတဲ႔ တဏွာ မကပ္ျငိရဘူး။(မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီး အၾကိမ္ၾကိမ္ေဟာပါတယ္။ နတ္သမီး ၅၀၀ နဲ႔ သုျဗဟမ နတ္သားဇာတ္ တို႔ ၊ ဘယ္ဘ၀ေရာက္ေရာက္ ေသရဦးမယ္ ဆိုတာ ထင္ရွားတဲ႔ ဇာတ္ေတာ္ေတြ နာယူၾကည္႔ပါ)

ေနာက္ ဒါန ၊သီလ ၊ဘာ၀နာ ျပဳေနခ်ိန္မွာ ဘယ္လို စိတ္ထားရမယ္ဆိုတာ ဓမမေစတီ ဦးေကာသလ ရဲ႕ ဒသနသမၺဒါ နည္း နဲ႔ ရွင္းတဲ႔ ဒါန ၊ အ ျမတ္ဆံုးဒါန ၊ သဒၵါမွသည္ နိဗာန္ဆီသို႔ စတဲ႔တရားေတြမွာ မွတ္သားၾကပါ ။

ဒါမွ အဘိသခၤါရ မာရ္ ကို အသိနဲ႔ တားရာေရာက္မယ္။ အရဟတၱမဂ္၏ တန္ခိုးျဖင္႔သာ အဘိသခၤါရ မာရ္ ကို အျမစ္ပ်က္ ေအာင္ ႏိုင္ ပါမယ္။

(၅) မစၥဳမာန္ ။ ။ ဒါကေတာ႔ ေသျခင္းပါပဲ ။ ေသျခင္းအတြက္ Reason မ်ိဳးစံု ရွိပါတယ္။ အျခားေသာ ဘာသာ၀င္ ေတြကလည္း ဘာလို႔ေသရတယ္ဆိုတာကို အမ်ိဳးမ်ိဳး အေၾကာင္းျပၾကပါတယ္။ အျခားေသာ ဘာသာေတြရဲ႕ ေသျခင္းအေပၚ သံုးသပ္ခ်က္ေတြကို မတင္ျပလိုပါ ။ ဘုရားသခင္ စိတ္ေကာက္သြားလို႕ ေသရတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အျပစ္ေပးတာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ အေရးမၾကီးပါ။ ဗုဒၶဘာသာအလိုအရေတာ႔ ေမြးလို႔ ေသရပါတယ္။ မေသခ်င္ရင္ ေနာက္တစ္ခါ ေမြးဖြားျခင္းမခံရေအာင္ ဒီဘ၀ဟာ ေနာက္ဆံုး ေမြးဖြားခံရျခင္း ျဖစ္ေအာင္ ၾကိဳးစားၾကရပါမယ္။

ေမြးလာျပီးရင္ အေၾကာင္း (၄) ခ်က္နဲ႔ ျပန္ေသၾကရပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ႔ –

(၁) အာယုကၡယ = အသက္တမ္းကုန္၍ ေသျခင္း ။ (ဖေယာင္းတုိင္ ဖေယာင္းသားကုန္္၍ မီးျငိမ္းရျခင္း )

(၂) ကမၼကၡယ = ကံကုန္၍ေသျခင္ း ၊( ဖေယာင္းတုိင္ မီးစာၾကိဳးကုန္၍ မီးျငိမ္းရျခင္း )

(၃) ဥဘယကၡယ = အသက္တမ္းနဲ႔ ကံကုန္၍ေသျခင္ း ၊( ဖေယာင္းတုိင္ မီးစာၾကိဳးေရာ ၊ ဖေယာင္းသားပါကုန္၍ မီးျငိမ္းရျခင္း )

(၄)ဥပေစၧဒက = အသက္တမ္းနဲ႔ ကံရွိေသးေသာ္လည္း အျခား ဥပေစၧဒက ကံ က ျဖတ္သတ္၍ေသျခင္း ( ေလျပင္းတုိက္ေသာေၾကာင္႔ မီးျငိမ္းရျခင္း ) ….. တို႔ျဖစ္ပါတယ္။

 

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေသရမွာကို သတၱ၀ါေတြ ေၾကာက္ၾကပါတယ္။ေၾကာက္ ရျခင္း မွာလည္း ေသျခင္း၏ ႏွိပ္စက္တတ္ေသာ အခ်က္ (၄)ခ်က္ ေၾကာင္႔ ျဖစ္ပါမယ္။

(၁) မိမိ၏ခ်စ္သူ၊ ခင္သူ မိသားစု မ်ားနဲ႔ အျပီးတုိင္ခြဲခြာရမည္ကို ေၾကာက္ျခင္း ၊ တဖန္ ကိုယ္တုိင္က ေသမွာကို မေၾကာက္သလိုျဖစ္ေနေသာ္လည္း မိမိနဲ႔ ခြဲခြာရမည္ကို ပူေဆြးငိုေၾကြးေနၾကေသာ မိသားစု၀င္မ်ားကို ၾကည္႔ျပီး သနားကာ မိမိေသမွာကို ေၾကာက္လာျခင္း ။

(၂) မိမိ၏ အျမတ္တနိဳး သံုးစြဲခဲ႔ေသာသိမ္းစည္းစုေဆာင္းခဲ႔ရေသာ ဥစၥာ ပစၥည္းမ်ားကို ခင္တြယ္၍ အျပီးတုိင္စြန္႔လြတ္ရမည္ကို ေတြးျပီး ေၾကာက္ျခင္း ၊

(၃) ေသခါနီးျဖစ္ေပၚတတ္ေသာ ေ၀ဒနုာမ်ားကို ေတြး၍ေၾကာက္ျခင္း၊

(၄) ေသျပီးလွ်င္ လားရာဂတိ မေသခ်ာေသာေၾကာင္႔ ပူပန္ေၾကာက္ရြံ႕ျခင္း …. တို႔ျဖစ္ပါတယ္။

ေသခါနီးသတၱ၀ါတြင္ ဆိုး၀ါးလြန္းေသာ ေ၀ဒနာမ်ား ခံစားရေလ႔ရွိသည္ ဆို၏။
လူတစ္ေယာက္၏ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္တြင္ ေသဆံုးသြားေအာင္ ႏွိပ္စက္ေသာ ေ၀ဒနာ တို႔သည္ ေလ (၃) မ်ိဳး ေၾကာင္႔ ျဖစ္လာရသည္ဆို၏။ ( မွတ္ခ်က္ ။ ။ ပံုမွန္ အခ်ိန္တြင္ ေလ (၆) မ်ိဳးရွိသည္။ အက်ယ္ အားျဖင္႔ ေလမ်ိဳး (၈၀)ဆိုတာလည္းရွိေသးတယ္)
ထို ေသေစေသာ ေလ (၃) မ်ိဳး မွာ-
(၁) သတၳက ၀ါဓ – ဓားငယ္ ႏွင႔္တူေသာေလ ( ကိုယ္တြင္း၌ ဓားငယ္ျဖင္႔ မႊန္းေနသကဲ႔သို႔ နာက်င္ေစေသာ ေလ )
(၂)ခုကၱက ၀ါဓ – သင္တုန္းဓားႏွင္႔ တူေသာေလ ( အူ ၊အသဲမ်ားကို ပိုင္းျဖတ္ေန သကဲ႔သို႔ နာက်င္ေစေသာ ေလ )
(၃) ဥပလႅက ၀ါဓ – ႏွလံုးသားကို ပင္ အျပင္ထုတ္ပစ္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ျပင္းထန္စြာတြန္းကန္ေသာ ေလ ( ၀မ္းတြင္းမွ အူကလီစာမ်ား ၊ ငယ္ခ်ီးမ်ားပါ အျပင္ ထြက္က်လာေအာင္ နာက်င္ေစေသာ ေလ )
ဤေလမ်ားကို ၾက႔ံၾက႔ံခံႏိုင္ရန္ ေ၀ဒနာႏုပႆနာ ကို ေလ႔က်င္ၾကရသည္။

ေသျခင္းႏွင္႔ ပတ္သက္ျပီးေရးရင္ အမ်ားၾကီး ျဖစ္ေနပါမယ္။ေသခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုကံေတြ ၊ေဇာစိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတာလည္း ၀ိပႆနာ ဆိုင္ရာ ေခါင္းစဥ္ေတြမွာ အမ်ားၾကီး ေရးျပီးၾကပါျပီ ။ ဒီေနရာမွာ ဆိုလိုရင္းက ေသျခင္းမာရ္ကိုေအာင္ႏိုင္ ျခင္း ျဖစ္ေတာ႔ ဘယ္လို ေအာင္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာကိုပဲ အေလးထားေဖၚျပပါမယ္ ။ တျခားဘာသာ၀င္ေတြကေတာ႔ ေသျခင္းကို ေအာင္ႏိုင္ဖို႔ ေသၾကည္႔ရမယ္ …ျပီးလို႔ ျပန္ရွင္လာမယ္ ဆိုရင္ ေသျခင္းကိုေအာင္ႏိုင္ ျပီ လို႔ ဆိုၾကပါတယ္ ။
ဗုဒၶဘာသာ အလိုအရကေတာ႔ ရုပ္နာမ္တု႔ိ၏ ခ်ဳပ္ျငိမ္းရာ ၊ နိေရာဓျဖစ္ေနတဲ႔ အသစ္တဖန္ ေမြးဖြားျခင္း၊ေသဆံုးျခင္း ကင္းရာ နိဗၺာန္ ကို အရဟတၱဖိုလ္ ျဖင္႔ ဆိုက္ေရာက္ရျခင္းဟာ ေသျခင္းမာရ္ကိုေအာင္ႏိုင္ ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္ ။

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s