ဘ၀တန္ဘိုးႏွင့္ အႏွစ္သာရ

ဒုလႅဘတရားငါးပါး “ရခဲၿခင္း ၅ ပါး”

ဒု – ခဲခဲယဥ္းယဥ္း

လဘ – ရအပ္ေသာအရာ(သို႔) ေလာက၌ရရွိႏိုင္ရန္ အလြန္ခဲယဥ္းလွေသာ တရားငါးပါး။

၁) ဗုဒၶဳပၸါဒဒုလႅဘ – ဘုရားၿဖစ္ရန္အလြန္ခဲယဥ္းၿခင္း (သို႔) ဘုရားရွင္၏သာသနာေတာ္ႏွင့္ ၾကံဳၾကိဳက္ရန္ အလြန္ခဲယဥ္းၿခင္း၊ ဘုရားတစ္ဆူ ပြင့္ရန္

၂) မႏုႆတၱဘာ၀ဒုလႅဘ – လူၿဖစ္ရန္ အလြန္ခဲယဥ္းၿခင္း။

၃) သဒၶါသမၸတၱိဘာ၀ဒုလႅဘ – ကံ ကံ၏အေၾကာင္းႏွင့္ အက်ိဳးကို မမွိတ္မသုန္ယံုၾကည္သည့္ ေစတနာသဒၶါတရားၿဖင့္ ၿပည့္စံုရန္ အလြန္ခဲယဥ္းၿခင္း။

၄) ပဗၺဇီတဘာ၀ဒုလႅဘ – ရဟန္ေကာင္း ရဟန္းၿမတ္တစ္ပါးၿဖစ္ရန္ အလြန္ခဲယဥ္းၿခင္း။

) သဒၶမၼသ၀နဒုလႅဘ – ဘုရားအစရွိေသာ သူေတာ္ေကာင္းတရားမ်ားကို ၾကားနာလက္ခံသံုးေဆာင္ႏိုင္ရန္ အခဲယဥ္းတကာ့ အခဲယဥ္းဆံုးၿဖစ္ၿခင္း။

 

၂) ရခဲၿခင္းတရားငါးပါး မွ လူ႔ဘ၀ရခဲၿခင္းေၾကာင့္။

   အဂၤုတၳိဳရ္ပါဠိေတာ္၌ သံယုတ္ပါဠိေတာ္၊ နခသီခုပမသုတ္ တြင္ ဗုဒၶေဟာၾကားထားသည္မွာ –

“ခ်စ္သား၊ ခ်စ္သမီးတို႔ ငါဘုရား၏လက္သည္းေပၚမွာရွိေသာ ေၿမမႈန္႔နဲ႔ ေဟာဒီေအာက္က ပထ၀ီေၿမၾကီးဘယ္ဟာက မ်ားသနည္း”

“ေအာက္မွာရွိသည့္ ပထ၀ီေၿမၾကီးက အဆမတန္ေအာင္ မ်ားၿပားလွပါသည္ ဘုရား”

“ခ်စ္သား၊ ခ်စ္သမီးတို႔ ေဟာဒီဥပမာအတိုင္းပဲ။ လူ႔ဘ၀ကေန ေသၿပီးေတာ့ လူ႔ဘ၀ကို ၿပန္ေရာက္ရတဲ့ပုဂၢိဳလ္ဆိုတာ ငါဘုရားလက္သဲခံြေပၚ ေၿမမႈန္႔ေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ လူ႔ဘ၀ကေသၿပီး အပါယ္ေလးဘံုက်ေရာက္တဲ့ပုဂၢိဳလ္မ်ားကေတာ့ ေဟာဒီမဟာမထ၀ီေၿမၾကီး အထုေလာက္ရွိတယ္” ဟူ၍ ေဟာေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
 

 ဥပရိပဏာသ ပါဠိေတာ္၊ သုညတ၀ဂ္၊ ဗာလပ႑ိတသုတ္တြင္

 “ခ်စ္သား၊ ခ်စ္သမီးတို႔ အပါယ္ဘံုသားမ်ား လူ႔ဘ၀ခဲယဥ္းပံုကို ငါဘုရားဥပမာႏွင့္တကြ ေဟာၾကားေတာ္မူမယ္။ က်ယ္၀န္းနက္ရႈိင္းလွတဲ့ သမုဒၵရာၾကီးထဲမွာ အႏွစ္တစ္ရာေနမွ ေရေပၚကို ေခါင္းေလးတစ္ခါေပၚတဲ့ လိပ္ကန္းၾကီးတစ္ေကာင္ရဲ႕ ဦးေခါင္းနဲ႔ ထို  သမုဒၵရာၾကီးထဲမွာ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာ ေမ်ာခ်င္ရင္ ေမ်ာေနတဲ့ အေပါက္တစ္ေပါက္သာေဖာက္ရေသးတဲ့ ႏြားလွည္းက ထမ္းပိုးတစ္ေခ်ာင္းဟာ တည့္တည့္မတ္မတ္၀င္သြားဖို႔ဆိုတဲ့အရာဟာ လြယ္ကူပါ့မလား။ “

“ဤသို႔ၿဖစ္ဖို႔ရန္ အင္မတန္မွ ခဲယဥ္းလွပါတယ္ ဘုရား”

“ခ်စ္သား၊ ခ်စ္သမီးတို႔ အပါယ္က်ေနသူမ်ား လူဘ၀ၿပန္ရဖို႔ရာကေတာ့ ယခုငါဘုရားေဟာၾကားတဲ့ ဥပမာထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ ခဲယဥ္းလွေပသည္။

 

လူဦးေရ မစည္ကားၿခင္း၏အေၾကာင္း

အရွင္ေဂါတမ ေရွးအခါက ဤေလာကသည္ အ၀ီစိငရဲကဲ့သို႔ လူတို႔ၿဖင့္ ၿပည့္ႏွက္ေန၏။ ရြာနိဂံုးမင္းေနၿပည္တို႔သည္ ၾကက္ပ်ံတစ္က် စည္ကားကုန္၏ ဟူ၍ ဆရာ့ဆရာၿဖစ္ေသာ ေရွးပုဏားတို႔ေၿပာသည္ကို ကၽြႏု္ပ္ၾကားဖူးပါသည္။ ယခုအခါ၌ကား လူဦးေရနည္းပါး၍ က်ိဳးတိုးက်ဲတဲသာ ထင္ပါသည္။ ၿမိဳ႕ရြာ နိဂံုးဇနပုဒ္တို႔သည္  ၿမိဳ႕ရြာ နိဂံုးဇနပုဒ္မဟုတ္သည့္အၿဖစ္သို႔ ေရာက္ေနပါသည္။ ယင္းသို႔ၿဖစ္ရၿခင္းမွာ အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင္းနည္း။

ဗုဒၶက-

– ယခုအခါ လူတို႔သည္ မတရားေသာ အဓမၼရာဂ (သူတစ္ပါး၏ စည္းစိမ္၌ တပ္မက္ၿခင္းကို ဆိုလို၏။) ၿဖင့္ တပ္မက္ကုန္အပ္၏။ မညီမွ်ေသာ လိုခ်င္မႈ ၀ိသမေလာဘ (သူတစ္ပါးတုိ႔၏ စည္းစိမ္၌ လိုခ်င္မႈကို ဆိုလို၏။) ၿဖင့္ ႏွိပ္စက္အပ္ကုန္၏။ ေမွာက္မွားေသာအက်င့္ မိစာၦဓမၼ ( ဆက္ဆံမွီ၀ဲမႈ မၿပဳသင့္သူ (မိၾကီး၊ မိေထြး စသည္) ) ႏွင့္ ၿပည့္စံုကုန္၏။ ထိုသူတို႔သည္ ထက္ေသာ ဓားလက္န္ကမ်ား စဲြကိုင္၍တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္ သတ္ၿဖတ္ၾကန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူအမ်ားေသေၾကၾကကုန္၏။ ဤသို႔ေသၿခင္းသည္ လူဦးေရေလ်ာ့ပါး၍ က်ိဳးတိုးက်ဲတဲသာ ထင္ၿခင္း၏ ပထမအေၾကာင္းၿဖစ္၏။

– ထုိမွတစ္ပါး အဓမၼရာဂၿဖင့္ တပ္မက္ကုန္ေသာ ၀ိသမေလာဘၿဖင့္ ႏွိပ္စက္ကုန္ေသာ မိစာၦဓမၼႏွင့္ ၿပည့္စံုကုန္ေသာ ထိုလူတို႔အား မိုးေကာင္းစြာ မရြာသၿဖင့္ ဆန္စပါးရွားပါး၍ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါး ၿခင္းၿဖစ္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူအမ်ားေသေၾကၾကကုန္၏။ ဤသို႔ေသၿခင္းသည္ လူဦးေရေလ်ာ့ပါး၍ က်ိဳးတိုးက်ဲတဲသာ ထင္ၿခင္း၏ ဒုတိယအေၾကာင္းၿဖစ္၏။

– ထုိမွတစ္ပါး အဓမၼရာဂၿဖင့္ တပ္မက္ကုန္ေသာ ၀ိသမေလာဘၿဖင့္ ႏွိပ္စက္ကုန္ေသာ မိစာၦဓမၼႏွင့္ ၿပည့္စံုကုန္ေသာ ထိုလူတို႔ထံသုိ႔ အၾကီးအကဲၿဖစ္ေသာ ဘီလူးတို႔သည္ ၾကမ္းၾကဳတ္ေသာ ဘီလူးတို႔ကို ေစလႊတ္ကုန္၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူအမ်ားေသေၾကၾကကုန္၏။ ဤသို႔ေသၿခင္းသည္ လူဦးေရေလ်ာ့ပါး၍ က်ိဳးတိုးက်ဲတဲသာ ထင္ၿခင္း၏ တတိယအေၾကာင္းၿဖစ္၏။
(ၾကက္ပ်ံက်သည္ဆိုသည္ကား အဂၤုတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္ တြင္ ၾကက္သည္ တစ္ဖက္ရြာ၏အိမ္မိုးေပၚသို႔ သက္ဆင္းႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ရြာခ်င္းနီးကပ္၏ ဟု ဆိုလိုသည္။)

 

ဘ၀၏အႏွစ္သာရ သံုးပါး

စည္းစိမ္ဥစၥာ အႏွစ္ရွာ၊ ၿပဳပါ ဒါနမွတ္

မိမိခႏၶာ အႏွစ္ရွာ၊ ေစာင့္ပါ သီလမွတ္

အသက္ဇီ၀ါ အႏွစ္ရွာ၊ ဘာ၀နာဟုမွတ္

လွဴပါ၊ ေစာင့္ပါ၊ ပြားမ်ားပါ၊ သံုးၿဖာအႏွစ္မွတ္။

 

ဒါန ၿပဳရၿခင္းမွာ မိမိသႏာၱန္ရွိတဲ့ ေလာဘဓါတ္ကို ပယ္သတ္ႏိုင္ရန္ၿဖစ္သည္။

သီလ ေစာင့္တည္ရၿခင္းမွာ မိမိသႏၱာန္မွာရွိတဲ့ ေဒါသကို ပယ္သတ္ႏိုင္ရန္ၿဖစ္သည္။

ဘာ၀နာ ပြားမ်ားရၿခင္းမွာ မိမိသႏၱာန္မွာရွိတဲ့ ေမာဟကို ပယ္သတ္ႏိုင္ရန္ၿဖစ္သည္။

 

 

အညႊန္း- လူငယ္မ်ားအတြက္ ဂမၻီရ၀ိပႆနာအတဲြ ၁ ႏွင့္ ၂စာအုပ္၊ မိရိုးဖလာႏွင့္ ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာ၀င္စာအုပ္၊ ဦးသက္္စိန္ ၿမတ္ဗုဒၶသာသနာ့အေၿခခံစာအုပ္ မ်က္ရည္မက်ခင္ သိေစခ်င္ စာအုပ္။။

 

 

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s