အဇၥ်တၱ အႏၱရာယ္

အဇၥ်တၱ အႏၱရာယ္ ဆိုတာက – ဗုဒၶသာသနာ့၀န္ထမ္း ရွင္ရဟန္းေတြ ကိုယ္တိုင္ပါပဲ။

သာသနာ့ေဘာင္၀င္လာၿပီး စာေပလည္းမလုပ္၊ တရားလည္းမလုပ္ဘဲ၊ ေဗဒင္ေဟာ၊ ေဆးကု၊ ဓါတ္ရိုက္၊ ဂဏန္းေပး၊ စီးပြားေရးလုပ္ေနၾကမယ္ဆိုရင္ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ရဲ႕ သႏာၱန္မွာ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ ဆိုတဲ့ သာသနာသံုးရပ္ကြယ္သြားပါၿပီ။ သူတို႔ကို ကိုးကြယ္တဲ့ ဒကာ၊ ဒကာမေတြ သႏာၱန္မွာလည္း သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာ သာသနာသံုးရပ္ ထပ္ကြယ္ၿပန္ပါတယ္။

 

ပါရာဇိကဏ္ပါဠိေတာ္ စာမ်က္မွာ ၁၄၇တြင္

ဂိဇၥ်ကုဋ္ေတာင္၌ အရွင္မဟာေမာဂၢလန္သည္ ထူးထူးၿခားၿခားၿပိတၱာႏွစ္မ်ိဳး၏ ေရွးကံအေၾကာင္းကို ၿမတ္စြာဘုရားအားေမးခဲ့သည္။

ပထမၿပိတၱာသည္ သကၤန္း၀တ္ၿပိတၱာမ်ားအားလံုး မီးေလာင္ေနေသာ သကၤနး္မ်ားကို၀တ္ရံုထားၾကရသည့္အၿပင္ မီးေလာင္ေနေသာသပိတ္မ်ားကိုလည္း ပိုက္ထားၾကရသည္။ မီးတရွိန္ရွိန္ေတာက္ေလာင္ေနေသာ သကၤန္းႏွင့္ သပိတ္မ်ားကိုလည္း ခၽြတ္ပစ္၍မရ၊ ခ်ပစ္၍မရႏွင့္ ပူေလာင္သည့္ဒဏ္ကို အလူးအလဲခံစားရကာ မရပ္မနားေၿပးလႊားေနၾကရသည္။ ထိုအခ်ိန္မွာပင္ ေကာင္းကင္မွ ေပၚလာၾကေသာ လူ႔ခႏၶာကိုယ္ေလာက္ၾကီးမားထြားၾကိဳင္းသည့္ က်ီးႏွင့္ ဠင္းတမ်ားသည္ သကၤန္း၀တ္ၿပိတၱာမ်ား၏ ေၿပာင္ေနေသာဦးေခါင္းမ်ားကိုႏႈတ္သီးမ်ားၿဖင့္ ထိုးေဖာက္ကာ ဦးေႏွာက္မ်ားကို ကုန္သည္အထိ ႏႈိက္စားရသည္။ ဦးေနွာက္မ်ားကုန္သည့္အခါ လဲက်ေသဆံုးသည္။ အကုသိုလ္ကံ မကုန္ေသးေသာေၾကာင့္ တဖန္ခ်က္ခ်င္းအသက္ၿပန္ရွင္ကာ ယခင္အတိုင္း ဆက္လက္ခံစားေနရသည္။

ဗုဒၶေဟာေၿပာၿပရာမွာ – ပထမၿပိတၱာမ်ားသည္ ကႆပဘုရားလက္ထက္က ရဟန္းသာေမဏမ်ားၿဖစ္ၿပီး စာေပအလုပ္။ တရားဘ၀နာအလုပ္ တစ္ခုမွမလုပ္ဘဲ သာသနာ့ေဘာင္ေတြအေခ်ာင္ေနခဲ့သည္။ ေပစၥေ၀ကၡဏာ မဆင္ၿခင္ဘဲ ပစၥည္းေလးပါကို သံုးစဲြခဲ့ၾကသည္။ ဣဏပရိေဘာဂ – အေၾကြးစားသံုးၿခင္း။ သာသနာဒာအေပၚ၊ ဒကာ ဒကာမ အေပၚမွာ တင္ခဲ့ေသာအေၾကြးတည္း။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုဘ၀တြင္ ခႏၶာၿဖင့္ လာဆပ္ေနရၿခင္းၿဖစ္သည္။

ဒါေၾကာင့္ သာသနာသည္ အၿပင္က ဘယ္ေလာက္ဖ်က္ေသာ္ၿငားလည္း မပ်က္ေပ။  အတြင္းက ၀င္ဖ်က္မွ ပ်က္ပါတယ္။

အိႏၵိယမွာ သာသနာကြယ္ၿခင္း အေၾကာင္းသည္ သာသနာ့၀န္ထမ္းရဟန္းေတြ ကိုယ္တိုင္က စာေပ၊ တရားတစ္ခုမွ မလုပ္ၾကေတာ့ဘဲ ေလာကီလိုင္းေတြ လိုက္ကုန္လို႔ပါ။

 

တခါက – အရွင္မဟာကႆပ က ၿမတ္စြာဘုရားကို ေမးေလွ်ာက္ခဲ့ပါတယ္။ (မွ – နိဒါန၀ဂၢသံယုတ္ပါဠိေတာ္၊ သဒၶမၼပဋိရူပကသုတ္၊ ၄၄၂ )

“ၿမတ္စြာဘုရား ေရွးအခါက ၀ိနည္းပညတ္မ်ား နည္းပါးေသာ္လည္း တရားထူးရသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား မ်ားၿပားၾကပါတယ္။ ယခုအခါ ၀ိနည္းပညတ္မ်ား မ်ားၿပားေသာ္လည္း အဘယ္ေၾကာင့္ တရားထူးရသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား  နည္းပါးလာရပါသနည္း ဘုရား။”

ဗုဒၶက – “လူတို႔သက္တမ္းတို၍ သာသနာကြယ္လုတတ္ေသာ္ ဤသို႔ၿဖစ္ၿမဲပင္။ ေလာက၌ ေရႊအတုအေပၚေသးသမွ် ေရႊအစစ္အကြယ္သကဲ့သို႔ တရားအတုမေပၚေသးသမွ် တရားစစ္မ်ား မကြယ္ပေသး။  စင္စစ္ ေ၀ဟပၸိဳလ္ၿဗဟၼာၿပည္တိုင္ေအာင္ ကမာၻကိုပ်က္ဆီးႏိုင္ေသာ ေၿမ၊ ေရ၊ ေလ၊ မီး အင္အားအၾကီးမားဆံုးေသာ ဓါတ္ၾကီးေလးပါးတို႔ပင္လ်င္ ဤသာသနာေတာ္ကို မဖ်က္ဆီ၊ မကြယ္ပႏိုင္။

သာသနာေတာ္ကို ဖ်က္ဆီးေဖ်ာက္ကြယ္မည့္ အခ်ည္းႏွီးေသာေယာက်ာ္းကား (သံကို သံဖ်က္ သံေခ်းတက္ ဟူသကဲ့သို႔ အ႒ကထာ) ဤသာနာေဘာင္အတြင္း၌ပင္ ရွိေန၏။ သိကာၡပုဒ္၊ ပညတ္ခ်က္တို႔ မ်ားၿပားေသာ္လည္း ကုန္စည္၀န္ထုတ္မ်ားကို သယ္ေဆာင္ရေသာ ေလွသည္၀န္မ်ား၍ နစ္ၿမွဳပ္သကဲ့သို႔ မဟုတ္ေခ်။

ရတနာသံုးပါး သိကၡာ၊ သမာဓိတရားတို႔၌ ေလးစားတုပ္ပ်က္မႈ မရွိၿခင္း တို႔ေၾကာင့္ သာသနာသက္ေလ်ာ့ကြယ္ေပ်ာက္ရေခ်သည္။”

 

သာသနာကြယ္ၿခင္း အေၾကာင္း (၅) မ်ိဳး”
 
ဗုဒၶဘာသာ၀င္အားလံုး

၁) ရတနာသံုးပါး  ၌ မရိုေသ မေလးစားၿခင္း၊

၂) ကိုယ္က်င့္တရား  ၌ မရိုေသ မေလးစားၿခင္း၊

၃) ၀ိပႆနာ  ၌ မရိုေသ မေလးစားၿခငး္၊

၄) ပဋိသႏၶာရ (တရားၿဖင့္ ပစၥည္းၿဖင့္ အေစ့အစပ္ လုိက္ေလ်ာညီေထြၿပဳမႈၿခင္း)
   အမႈ၌ မရိုေသ မေလးစားၿခင္း၊

၅) တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အရိုအေသတန္ၿခင္း။

                                            (အဂုၤတၱိဳရ္ပါဠိေတာ္ ပဥၥကနိပါတ၊ ကိမိလသုတၱ)

 

This entry was posted in ၿမတ္ဗုဒၶ သာသနာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s