ဖန္တီးရွင္ သံုးဦး

ဘာသာၿခားမ်ားက ေလာကကို ဖန္ဆင္းသူသည္ ထာ၀ရဘုရားသခင္ၿဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။ ဗုဒၶကေတာ့ မိမိသည္သာ ဖန္ဆင္းသူၿဖစ္သည္။

ဗုဒၶက – လူ႔ဘ၀သည္ အမြန္ၿမတ္ဆံုး ၿဖစ္ေပသည္။ လူသည္ မိမိကိုယ္ပိုင္ အရွင္သခင္ၿဖစ္၍ သူ၏ဘ၀ၿဖစ္စဥ္ကို စီရင္ဆံုးၿဖတ္ရန္ မည္သည့္တန္ခိုးအာဏာရွင္ သို႔မဟုတ္ အထက္ပုဂၢိဳလ္မွ် ရွိသည္ မဟုတ္ေပ။

မိမိသည္သာလွ်င္ မိမိ၏ ကိုးကြယ္ရာ ၿဖစ္၏။ မိမိမွတစ္ပါး အလယ္သူသည္ (မိမိ၏) ကိုးကြယ္ရာ ၿဖစ္ႏိုင္ပါအ့ံနည္း” ဟု ၿမတ္ဘုရားက မိန္႔ခဲ့ေလၿပီ။

၎၏ တပည့္ရဟန္းတို႔အား “မိမိကိုယ္သာ အားကိုးၾကေလေတာ့ အၿခားတစ္ပါး၌ ကိုးကြယ္ရာ မရွာေလႏွင့္” ဟူ၍လည္း ၾသ၀ါဒ ေပးခဲ့ေသး၏။

 

ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ဦးဦးသည္ အၿခားသူတစ္ဦးဦး၏ ေက်းကၽြန္မဟုတ္။

ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ဦးၿဖစ္လာေရးအတြက္ မိမိ၏ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေတြးေခၚေ၀ဖန္ႏိုင္ခြင့္ကို စြန္႔လႊတ္စရာ မလိုအပ္ပါ။

သူ၏ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ဆက္လက္က်င့္သံုးႏိုင္သည့္အၿပင္ သူကိုယ္တိုင္ ဘုရားဆုပန္ၿပီး ပညာပါရမီဆက္လက္တိုးတက္ ၿဖည့္ဆည္းေရးအတြက္ကိုေသာ္မွ ဗုဒၶဘာသာက အားေပးေထာက္ခံထားပါသည္။ အေၾကာင္းမႈ သမၼာသမၺဳဒၶ၊ ပေစၥကဗုဒၶ၊ သမၼာဗုဒၶ၊ သုတဗုဒၶ ဟူေသာ ဗုဒၶေလးမ်ိဳးအနက္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ဗုဒၶၿဖစ္ႏိုင္သည့္ ပင္ကိုယ္စြမ္းရည္မ်ား ရွိေနေသာေၾကာင့္ပင္ၿဖစ္၏။

 

တၿခားဘာသာႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာကြာၿခားခ်က္သည္ တၿခားဘာသာတို႔သည္ ကိုးကြယ္သူက ဘုရားၿဖစ္ခ်င္လို႔မရဘူး။ က်င့္ရမယ့္ က်င့္စဥ္မရွိဘူး။ ဘယ္ေရြ႔ဘယ္မွ်ၾကာေအာင္ က်င့္ရမယ္ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္မရွိဘူး။

ဗုဒၶဘာသာမွာ ကိုးကြယ္သူက ဘုရားၿဖစ္ခ်င္လို႔ရတယ္။ ဘုရားၿဖစ္ေအာင္ က်င့္ရမည့္ က်င့္စဥ္ရွိတယ္။ ဘယ္ေရြ႕ဘယ္မွ်ၾကာေအာင္ က်င့္ရမယ္ဆိုတဲ့ သတ္မွတ္ခ်က္လည္းရွိတယ္။

 

ဖန္တီးရွင္သံုးဦး

သားတို႔ သမီးတို႔စဥ္းစားပါ၊ အရမ္းေတာ့ မယံုစရာ

စာေမးပဲြေအာင္လိုက၊ စာၾကိဳးစားလိုက္ၾက၊

ဇဲြနဲ႔လံု႔လအရင္းခံ၊ ၾကိဳးစားအခ်ိန္မွန္မွန္၊

ထိုသူဧကန္ခ်မ္းသာပြား၊ ပညာစီးပြားေကာင္းက်ိဳးမ်ား၊

မၾကိဳးစားဘဲ အပ်င္းထူ၊ ဆုပဲေတာင္းေနသူ၊

ကယ္မည့္သူဘယ္မရွိ၊ ေသခ်ာဒုကၡေရာက္မည္သိ၊

ကိုယ္၏စြမ္းအားကိုယ္ကိုး၊ ေသခ်ာၾကီးပြားတိုးတက္မွာ၊

ဗုဒၶၿမတ္စြာေဟာညႊန္ၾကား၊ ေကာင္းက်ိဳးလိုလားက်င့္ေစသား၊

ကံ ဉာဏ္ ၀ီရိယစြမ္းအင္မ်ား၊ ဖန္ဆင္းရွင္လို႔မွတ္ေစသား။

ဒီကဗ်ာတစ္ပုဒ္သည္ မူလတန္းစာအုပ္မွကဗ်ာၿဖစ္ေသာလည္း ထိုကဗ်ာေၾကာင့္ ဘာသာၿခားဆရာမတစ္ဦးသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္ၿဖစ္လာခဲ့ပါသည္။

 

ထုိဖန္ဆင္းရွင္ သံုးဦးမွာ – ကံ ဉာဏ္ ၀ီရိယ သာၿဖစ္သည္။

ကံ ဆိုသည္မွာ အလုပ္ ေစတနာ။ ထိုကံသည္ အတိတ္ကံေၾကာင့္ ယခုဘ၀ခႏၶာကို လူ႔ဘ၀တြင္ ၿဖစ္လာရသည္။ ထုိအတိတ္ကံကိုေတာ့ ၿပင္လို႔မရ။ သို႔ေပမယ့္ ပစၥဳပၸဳန္ကံကို ၿပင္ႏိုင္သည္။

ဉာဏ္ ဆုိသည္မွာ အေကာင္း အဆိုး အမွား အမွန္ ပိုင္းၿခားသိၿခင္းကို ဆရာေတာ္ ဦးသုမဂၤလက အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုပါသည္။

၀ီရိယ ဆိုသည္မွာ ကိုယ္လုိခ်င္တာတစ္ခုအတြက္ အၿမဲတေစ ၾကိဳးစားအားထုတ္မႈကို ဆိုလို္ပါတယ္။

 

ဗုဒၶက

ခ်ိဳေသာ မ်ိဳးေစ့ကို စိုက္ပ်ိဳးလွ်င္

ခ်ိဳေသာ အသီးကို စားရမည္။

ခါးေသာ မ်ိဳးေစ့ကို စိုက္ပ်ိဳးလွ်င္

ခါးေသာ အသီးကို စားရမည္။

ထို႔အတူ –

ေကာင္းေသာအမႈကို ၿပဳလွ်င္

ေကာင္းေသာအက်ိဳးကို ခံစားရမည္။

မေကာင္းေသာအက်ိဳးကို ၿပဳလွ်င္

မေကာင္းေသာအက်ိဳးကို ခံစားရမည္။

 

ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိ = ကံႏွင့္ ကံ၏အက်ိဳးအေပၚ အၿမင္မွန္ၿခင္း၊

ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိ မရွိသည္ႏွင့္ ထိုသူသည္ ဗုဒၶဘာသာတစ္ေယာက္မဟုတ္ေတာ့ေပ။

 

ကမၼႆကတာ သမၼာဒိ႒ိ ဉာဏ္ရင့္သန္ဖို႔

၂) စူဠကမၼ၀ိဘဂၤသုတ္မွာ  ၿဗဟၼာဘာသာ၀င္ ေတာေဒယ်လို႔ေခၚတဲ့ ပုဂၢိဳလ္က သူ႔သာ သုဘ ကို အလွဴဒါနလုပ္လွ်င္ ကုန္ခမ္းမည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဒါနမလုပ္ႏွင့္ဟု ဆံုးမ၏။ ထုိေတာေဒယ်ေသတဲ့အခါ ေတြေ၀မႈေတြ အားၾကီးခဲ့တာေၾကာင့္ သူ႔အိမ္မွာပဲ ေခြးၾကီးတစ္ေကာင္လာၿဖစ္တယ္။ ဖခင္ဘ၀ကေနလာေသာေၾကာင့္ ဘ၀နီးသၿဖင့္ သုဘလုလင္က ေခြးၾကီးကို တအားခ်စ္တယ္။ လိုေလေသးမရွိေအာင္ထားတယ္။

ဘုရားရွင္က သုဘလုလင္ဟာ ေခြးၾကီးကိုအေၾကာင္းၿပဳၿပီး ဗုဒၶဘာသာၿဖစ္မွာ ၿမင္ေတာ္မူတဲ့အတြက္ တစ္ရက္မွာ သုဘရဲ႔အိမ္ကို ဆြမ္းခံၾကြသြားတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ သုဘမရွိဘူး။ ေခြးၾကီးကေတာ့ ဘုရားရွင္ သူတို႔အိမ္ေရွ႕လာတဲ့နဲ႔ သဲၾကီးမဲၾကီးေဟာင္ေတာ့တာပဲ။

ဗုဒၶဟာ တအားေဟာင္ေနတဲ့ ေခြးၾကီးကို လက္ည်ိဳးထုိးၿပီး “ေတာေဒယ် သင္ဟာလူ႔ဘ၀တုန္းက ငါဘုရားနဲ႔ဆန္႔က်င္ဘက္ လုပ္ၿပီး ဒါနကိုပယ္ခဲ့တယ္။ အခုေခြးဘ၀ေတာင္ေရာက္ေနၿပီး ေနာင္တမရေသးရင္ ေခြးဘ၀ကေသရင္ ငရဲထိဆက္က်ဦးမယ္” လို႔ေၿပာၿပီး ဘုရားရွင္က ေက်ာင္းကို ၿပန္ၾကြသြားတယ္။
ေတာေဒယ်ဟာ ေခါင္းစိုက္သြားၿပီး ငါေခြးၿဖစ္တာေတာင္ ဘုရားရွင္ေတာင္သိတယ္ဆိုၿပီး ရွက္စိတ္ ၀မ္းနည္းစိတ္ေၾကာင့္ အိပ္ေနက် ခုတင္မွာ မအိပ္ဘဲ ၿပာပံုထဲတိုးအိပ္သြားတယ္။

သုဘၿပန္လာေတာ့ ေခြးၾကီးရဲ႕အေၿခပ်က္ေနတာေတြ႔ေတာ့ အိမ္ေစေတြေမးၿမန္းေတာ့တယ္။

အၿဖစ္မွန္ကိုသိေတာ့ ဘုရားရွင္ေက်ာင္းကိုလိုက္ၿပီး ရန္ေတြ႔ေတာ့တာပဲ။ ကၽြႏ္ုပ္ဖခင္ေခြးဘ၀ၿဖစ္တယ္ဆိုရင္ သက္ေသၿပပါ။ မၿပႏိုင္ရင္ ဘုရားၿဖစ္ၿပီး မုသားေၿပာတယ္ဆိုၿပီး တစ္ၿမိဳ႔လံုးေၾကၿငာမယ္။

ဗုဒၶက “အသင္လုလင္၊ သင့္ဖခင္မေသခင္အပ္သြားတဲ့ပစၥည္းေတြ ရွိသလား။”

သုဘက  “ရွိပါတယ္။”

ဗုဒၶက “ဒါဆိုရင္ အိမ္ၿပန္ေရာက္တဲ့အခါ ေခြးၾကီးကို ေရခ်ိဳးေပးၿပီး ေရမေရာတဲ့ ႏို႔ထမင္းကို ခ်က္ေကၽြးပါ။ ၿပီးေနာက္ ႏူးညံ့တဲ့အိပ္ရာေပၚမွာ သိပ္ထားၿပီး မႏိုးတႏိုးအခ်ိန္မွာ ေက်ာသပ္ၿပီး အေဖ သားကိုမအပ္ဘဲ ၀ွက္ထားခဲ့တဲ့ဥစၥာေတြ ဘယ္နားမွာလဲလို႔ ေမးလိုက္ပါ။”

ဒါနဲ႔ သုဘက စဥ္းစားတယ္။ တကယ္လို႔ ေခြးၾကီးကို ေမးလို႔ ဥစၥာေတြရွိတဲ့ေနရာတြင္ ၿပႏိုင္ရင္ သူ႔အတြက္အရွံူးမရွိ။ တကယ္လို႔ မၿပႏိုင္ရင္ ဘုရားကို မုသားနဲ႔စြပ္စြဲခြင့္ရတယ္ဆိုၿပီး ႏွစ္ဖက္ႏွစ္လွံ အရွံဴးမရွိ။ (အရွံဴးမရွိေသာ ဒႆန ေခါင္းစဥ္တြင္ အက်ယ္ဖတ္ႏိုင္သည္)

ဘုရားရွင္ေၿပာတဲ့အတိုင္း ေတြ႔ခဲ့တဲ့ သုဘလုလင္က ၿမတ္စြာဘုရားကို ၾကည္ညိဳသြားၿပီး ႏွစ္အေတာ္ၾကာ သူသိခ်င္ေနတဲ့ ပုစာၱ ၁၄ခ်က္ကို ဘုရားရွင္အား သြားေမးတယ္။ ေမးခြန္းေတြ အဆံုးမွာ သုဘလုလင္ဟာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ၿဖစ္သြားခဲ့ပါတယ္။
 
ေမး – လူခ်င္းတူပါလ်က္ တခ်ိဳ႕က အသက္တို၊ တခ်ိဳ႕ကအသက္ရွည္ၾကပါတယ္။
         တန္ခိုးရွင္ ဖန္ဆင္းမ်ဳိးသာ မွန္ရင္ အသက္ရွည္သူေတြကိုသာ ဖန္ဆင္းသင့္ပါတယ္။
          အသက္တိုသူေတြကို ဖန္ဆင္းမသင့္ပါဘူး။
         ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေမတၱာ ကရုဏာ ထားတဲ့ ဘုရားရွင္လို႕ ခံယူထားလို႔ပါပဲ။

ေၿဖ –  အသက္ရွည္တာ သူ႔အသက္ မသတ္ခဲ့လို႔။ 

         အသက္တိုတာ သူ႔အသက္ သတ္ခဲ့လို႔။
 

ေမး – လူခ်င္းတူပါလ်က္ တခ်ိဳ႕က ခ်မ္းသာတယ္။ တခ်ိဳ႕က ဆင္းရဲတယ္။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

ေၿဖ –  လူခ်မ္းသာ ၿဖစ္ရတာသည္ ဒါနၿပဳခဲ့လို႔။

         လူဆင္းရဲ ၿဖစ္ရတာည္ ဒါနမၿပဳခဲ့လို႔။ 

ေမး  – တခ်ိဳ႕လူေတြက အနာေရာဂါမ်ားတယ္၊ တခ်ိဳ႕က အနာေရာဂါနည္းတယ္။
         အဲ့ဒါ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

ေၿဖ  – အနာေရာဂါကင္းတာ သူတစ္ပါးကို မညွင္းဆဲခဲ့လို႔။

        အနာေရာဂါမ်ားတာ သူတစ္ပါးကို ညွင္းဆဲခဲ့လို႔။
 

ေမး – လူခ်င္းတူပါလ်က္ တခ်ိဳ႕က ရုပ္ေခ်ာ၊ တခ်ိဳ႕က ရုပ္ဆိုးတယ္။ ဘာေၾကာင့္ကဲြၿပားရပါသလဲ။

ေၿဖ  – ရုပ္ေခ်ာတာ ေမတၱာပြားခဲ့လို႔။

         ရုပ္ဆိုးတာ ေဒါသာအာဃာတၾကီးခဲ့လို႔။
 

ေမး – လူခ်င္းတူပါလ်က္ တခ်ိဳ႕က အေၿခြအရံမ်ားတယ္၊ တခိ်ဳ႕က အေၿခြအရံနည္းတယ္။
         ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

ေၿဖ – အေၿခြအရံမ်ားတာ ကိုယ္ထက္သာသူအေပၚ ၀မ္းေၿမာက္ခဲ့လို႔။

        အေၿခြအရံနည္းတာ ကုိယ့္ထက္သာသူအေပၚ မနာလိုခဲ့လို႔။
 

ေမး  – လူခ်င္းတူလ်က္ တခ်ိဳ႕အမ်ိဳးယုတ္တယ္။ တခ်ိဳ႕ အမ်ိဳးၿမတ္တယ္။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

ေၿဖ  – အမ်ိဳးၿမတ္တာ မာနကင္းၿပီး ဂါရ၀နိ၀ါတ ရွိခဲ့လို႔။

        အမ်ိဳးယုတ္တာ မာနၾကီးၿပီး ဂါရ၀နိ၀ါတ ကင္းခဲ့လို႔။
 

ေမး – တခ်ိဳ႕က ဥာဏ္ေကာင္းတယ္။ တခ်ိဳ႕က ဥာဏ္ထိုင္းတယ္။ ဘာေၾကာင့္ပါလဲ။

ေၿဖ – ဥာဏ္ေကာင္းတာ ကိုယ္မသိတာ ေမးၿမန္းခဲ့လို႔။

       ဥာဏ္မေကာင္းတာ ေမးၿမန္းၿခင္းမရွိခဲ့လို႔။ ဟု မိန႔္ၾကားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
    

အညႊန္း – အရွံဴးမရွိေသာ ဒႆန၊ ဖန္ဆင္းရွင္ သံုးဦး၊ အေမးဘာသာၿခား၊ အေၿဖေဂါတမဘုရား။ လူ၊ သတၱ၀ါ တို႔ကို ဖန္ဆင္းရွင္က ဖန္ဆင္းတာလား ဆိုတာ ကို သိခ်င္ရင္ေတာ့  “ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ရဲ႕ ဘ၀ဖန္တီးရွင္ ကံတရား” စာအုပ္ကို ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္၏ေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ ဖတ္ရႈႏိုင္ပါတယ္။

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s