လူေလးမ်ိဳးႏွင့္ ကံ အက်ိဳးေပးပံု

“လူေလးမ်ိဳး”
 
၁) လူ႔ငရဲသား    – ငရဲသို႔က်ေရာက္ေနၾကေသာသူမ်ားသည္ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာတစ္ခုမွ အားထုတ္ခြင့္မရဘဲ၊ ႏွိပ္စက္ညွင္းပန္းမႈကို စကၠန္႔မလပ္ ခံေနၾကရသကဲ့သို႔ တခ်ိဳ႕လူကား ္ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာတစ္ခုမွ အားထုတ္ခြင့္မရဘဲ၊ သတ္မႈ၊ ခိုးမႈ စသည္မ်ားေၾကာင့္ ေန႔စဥ္ ဆင္းရဲႏွိပ္စက္ၿခင္း ခံရေသာ သူမ်ားကို ေခၚသည္။
                      
) လူ႔တိရစာၦန္   – တိရစာၦန္မ်ားသည္ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာတစ္ခုမွ မၿပဳလုပ္ဘဲ အိပ္၊ စား၊ ကာမ သံုးမ်ိဳးကိုသာ အားထုတ္ၿပဳလုပ္ရင္း တစ္ဘ၀ဆံုးသြားသကဲ့သို႔ တခ်ိဳ႕လူကား ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာတစ္ခုမွ မၿပဳလုပ္ဘဲ အိပ္၊ စား၊ ကာမ သံုးမ်ိဳးၿဖင့္ တစ္ဘ၀ဆံုးသြားေသာသူမ်ားကို ေခၚသည္။
 
ဥစၥာ ေလးမ်ိဳး
– ထာ၀ရ ဥစၥာ = ေရႊ႕ေၿပာင္း၍မရေသာ တုိက္၊ ၿခံ၊ လယ္ စသည္ၿဖင့္။
– ဇဂၤမ ဥစၥာ = ေရႊ႕ေၿပာင္း၍ရေသာ ေရႊ၊ ေငြ၊ ဆင္၊ ၿမင္း စသည္ၿဖင့္။
– အဂၤသမ ဥစၥာ = အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းအတြက္ တတ္ေၿမာက္ထားေသာ အတတ္ပညာ။
– အႏုဂါမိက ဥစၥာ = ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ ဆိုေသာ ကုသိုလ္တရားမ်ား။
 

) လူ႔ၿပိတၱာ      – သရတေစၦ သု ေခၚဆိုေနၾကေသာ ၿပိတၱာမ်ားသည္ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာတစ္ခုမွ အားမထုတ္ႏိုင္ဘဲ ၀မ္းေရး တစ္ခုအတြက္ပဲ ရွာေဖြစားေသာက္ရင္း တစ္ဘ၀ဆံုးရသကဲ့သို႔ တခ်ိဳ႕လူကား ၿဖစ္ရပါ၏ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာတစ္ခုမွ အားမထုတ္ႏိုင္ဘဲ ၀မ္းေရး တစ္ခုအတြက္ပဲ ရွာေဖြစားေသာက္ရင္း တစ္ဘ၀ဆံုးရသူမ်ားကို ေခၚသည္။

၄) လူ႔ပရမတၳ – သူမ်ားႏွင့္ တန္းတူ စီးပြားေရးကိုလည္း သမၼာအာဇီ၀ၿဖင့္ အတန္အသင့္ ရွာႏိုင္၏။ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာသံုးပါးကိုလည္း တတ္ႏိုင္သေလာက္ ၾကိဳးစားအားထုတ္ႏိုင္သူကိုသာလွ်င္ လူ႔ပရမတၳ လူစစ္စစ္ ဟုဆိုရသည္။

 
တစ္ခါက စခန္းမွဴးတစ္ေယာက္ တရားခံတစ္ဦးကို ဖမ္းရန္အတြက္ အိမ္တစ္အိမ္၏ေဘးတြင္ အသင့္ေစာင့္ေနရင္း အိမ္ေပၚဆြမ္းေကၽြးမွ ေဟာၾကားေနေသာ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး၏ လူေလးမ်ိဳးကို တရားကို အလုိလိုနာယူမိလ်က္သားၿဖစ္သြားသည္။ တရားနာပရိတ္မ်ားလည္း မိမိကိုယ္ကို လူေလးမ်ိဳးထဲတြင္ မည္သည့္ထဲ၌ပါ၀င္ေနသည္ကို သံုးသပ္ဆင္ၿခင္၍ လူ႔ပရမတၳ ထဲပါေအာင္ ၾကိဳးစားၾကဖို႔ တိုက္တြန္းရင္ ေအာက္ပါလကၤာေလးၿဖင့္ တရားေဟာဆရာေတာ္က တရားကို နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ပါသည္။

လူနဲ႔ တိရစာၦန္၊ ၿခားနားဟန္၊ ႏွစ္တန္သိရမည္။

အိပ္စားကာမ၊ သိရံုမွ်၊ မွတ္ၾကလူမပီ။

အကုသိုလ္ပယ္၊ ကုသိုလ္ဆြယ္၊ တကယ္လူပီသည္။

လူမပီက။ အပါယ္က်၊ ဒုကၡမလြတ္ၿပီ၊

လူပီေလက၊ ခ်မ္းသာရ၊ ေရာက္ရနိဗၺာန္ဆီ။

တရားနိဂံုးခ်ဳပ္သြားေသာ္လည္း စခန္းမွဴးက သူ႔ကိုယ္ကို စစ္ေဆးၾကည့္ရာ လူ႔တိရစာၱန္ထဲတြင္ပါ၀င္ေန၍ သံေ၀ဂဉာဏ္မ်ားရၿပီး ထိုေန႔ကစၿပီး အေသာက္အစား အေပ်ာ္အပါးမ်ားကိုၿဖတ္ကာ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာမ်ားကို စြမ္းႏိုင္သမွ် ၾကိဳးစားအားထုတ္ေတာ့သည္။ ထုိသုိ႔ ကုသုိလ္တရားေတြကုိ ၿပဳစုအားထုတ္ရာမွ တစ္ေန႔တြင္ အၿပစ္တစ္ခုၿဖင့္ စခန္းမွဴးရာထူးမွ ေလ်ာက်သြားေတာ့သည္။ ထိုအခါ စခန္းမွဴးစိတ္ထဲတြင္ အေတြးအေခၚမွားမ်ား ၀င္ေရာက္လာပါေတာ့သည္။ ငါဟာ အရင္က တိရစာၦန္တစ္ေကာင္လို ေနတုန္းကေတာ့ ဘာမွမၿဖစ္ဘဲ၊ အခုလို ကုသိုလ္တရားမ်ားကို ၾကိဳးစားအားထုတ္မွ ရာထူးက်တယ္။ ငါရာထူးက်တာ ဒီကုသိုလ္တရားေတြေၾကာင့္မ်ား ၿဖစ္ေနမလား ဟု အေတြးမွားေလသည္။ ထုိအေတြးမွားကို သဘာ၀က်က် စိတ္ေက်နပ္ေအာင္သာ အေၿဖမေပးႏိုင္လွ်င္ ဘာသာအယူပင္ ေၿပာင္းသြားႏိုင္ေပသည္။

ထိုစခန္းမွဴးသည္ ပရိယတ္၊ ပဋိပတ္၊ စြယ္စံုရေသာ ဓမၼဒူတ အရွင္ပညာေဇာတ ကို ေမးေလွ်ာက္လ်က္သား ၿဖစ္သြားေသာေၾကာင့္သာတည္း။

ဓမၼဒူတ အရွင္ပညာေဇာတက –  စခန္းမွဴး ဒါယကာၾကီးရဲ႕ေမးခြန္းကို ဘုန္းၾကီးက စကားပံုေလးတစ္ခုနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၿပီး ေၿဖပါမယ္။ အဲ့ဒီစကားပံုေလးက ေဗာဓိပင္ပ်ိဳးေတာ့ ေၿခက်ိဳးရ၊ ေဗာဓိကိုင္းခ်ိဳးေတာ့ ေရႊအိုးရတဲ့။

ေဗာဓိပင္ပ်ိဳးေတာ့ ေၿခကိ်ဳးရဆိုတာ အမ်ိဳးသားတစ္ေယာက္ဟာ အမ်ားသူငါကုသိုလ္ပြားဖို႔အတြက္ ေဗာဓိပင္စိုက္ပ်ိဳးတယ္၊ အဲ့ဒီလို ေဗာဓိပင္ပ်ိဳးတဲ့အခါက်မွ တိုင္တစ္လံုးေၿခေထာက္ေပၚပိက်ၿပီး ေၿခက်ိဳးသြားရတယ္။ အေပၚယံၿမင္ေတာ့ ကုသုိလ္လုပ္လို႔ ေၿခေထာက္က်ိဳးရသလို ၿဖစ္သြားတာေပါ့။ တကယ္က်ေတာ့ ဒီလိုမဟုတ္ဘူး။

အဲ့ဒီအမ်ိဳးသားဟာ တကယ္လို႔ ေဗာဓိပင္ပ်ိဳးတဲ့ကုသုိလ္သာ မလုပ္ဘူးဆုိရင္ သူဟာ ေသကိုေသရမွာ။ ေသရမယ့္ အကုသိုလ္ကံရွိေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဗာဓိပင္ပ်ိဳးတဲ့ကုသုိလ္ကို အားထုတ္လိုက္တဲ့အတြက္ ေသရမယ့္ ဆိုးက်ိဳးကေန ေၿခေထာက္က်ိဳးရတဲ့ဆိုးက်ိဳးကို ေလ်ာ့သြားတာေပါ့။ အခု စခန္းစခန္းမွဴး ဒါယကာၾကီးလည္း ကုသိုလ္တရားေတြကို မၾကိဳးစားဘဲ အရင္အတိုင္းသာ ဆက္ေနမယ္ဆိုလွ်င္ အသက္ေသေလာက္ေအာင္ ဆိုးက်ိဳးခံစားရမွာ ေသခ်ာေနၿပီ။ ဒါေပမယ့္ လူေလးမ်ိဳးတရားကို ရုတ္တရက္နာၾကားလိုက္ရတာေၾကာင့္ ကုသိုလ္တရားေတြကို အခ်ိန္မီအားထုတ္ႏိုင္လို႔ ေသမယ့္ဆိုးက်ိဳးကေန ရာထူးက်တဲ့ ဆိုးက်ိဳးထိ ေလ်ာ့သြားတာေပါ့။

 

ေဗာဓိခ်ိဳးေတာ့ ေရႊအိုးရ ဆိုတဲ့စကားက အမ်ိဳးတစ္ေယာက္ဟာ ဘုရားနဲ႔ မၿခား အမ်ားကိုးကြယ္ေနၾကတဲ့ ေဗာဓိပင္က အကိုင္းတစ္ကိုင္းကို ခ်ိဳးပစ္လိုက္တယ္။ အဲ့ဒီလို ခ်ိဳးပစ္လိုက္ခါမွ ေဗာဓိပင္ေပၚက ေရႊအိုးတစ္လံုးက်လာၿပီး ရသြားလို႔ ခ်မ္းသာသြားသတဲ့။ ဒီစကားပံုေလးမွာလည္း အေပၚယံၾကည့္မယ္ဆိုလွ်င္ေတာ့ အကုသိုလ္လုပ္ခါမွ ေကာင္းက်ိဳးေပးၿပီး ခ်မ္းသာသြားသလို ၿဖစ္ေနတာေပါ့။ အမွန္ေတာ့ ဒီလိုမဟုတ္ဘူး။
အဲ့ဒီ အမ်ိဳးသားဟာ တကယ္လို႔ ေဗာဓိပင္ကိုင္းခ်ိဳးတဲ့ အကုသိုလ္သာ မလုပ္ဘူးဆိုလွ်င္ ေရႊအိုးအလံုးေပါင္းမေရမတြက္ႏိုင္ေအာင္ ရရွိမယ့္ ကုသိုလ္ကံေတြရွိေနတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေဗာဓိကုိင္းကိုခ်ိဳးတဲ့အကုသိုလ္ကို ၿပဳလုပ္မိခဲ့တဲ့အတြက္ ကုသုိလ္အက်ိဳးေတြ ေလ်ာ့သြားၿပီး ေရႊအိုးအလံုးမ်ားစြာ မရေတာ့ဘဲ တစ္လံုးသာ ရေတာ့တာပါ။ အကုသိုလ္နဲ႔အက်ိဳးေပးတယ္ဆိုတဲ့သူမ်ား ဒီဒုတိယစကားပံုေလးကို သင္ခန္းစာမ်ားမ်ားယူသင့္ပါတယ္။

 

 

 

အညြန္း- မ်က္ရည္မက်ခင္ သိေစခ်င္စာအုပ္။

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s