ကံ အေၾကာင္း

ခုေခတ္တြင္ ဗုဒၶဘာသာအမ်ားစုသည္ ကံ ကံ၏အက်ိဳးကို မယံုၾကည္။ ဥပမာ – အဆင္မေၿပမႈ နည္းနည္းၾကံဳတာနဲ႔ ေဗဒင္ဆရာစီေၿပးၾက၊ ယၾတာေခ်၊ နတ္ပဲြေပး…. စသည္ၿဖင့္ က်မတို႔လက္လွမ္းမမွီႏိုင္ေလာက္ေအာင္ မ်ားၿပားလြန္းၾကပါတယ္။ ထို႔ၿပင္ သူမ်ားေတြမေကာင္းတာလုပ္ၿပီး ေကာင္းစားေနၾကတာ၊ ေကာင္းမႈေတြလုပ္ၿပီး ပိုၿပီးမေကာင္းမႈေတြကို ခံစားေနတာကိုၾကည့္ၿပီး ကံကံ၏အက်ိဳးအေပၚမွာ သက္၀င္ယံုၾကည္မႈ နည္းပါးလာတာကို သတိၿပဳမိပါတယ္။ ဒီလိုအားနည္းလာတာဟာ ကံ၏အက်ိဳးေပးပံုကို နားမလည္ မသိၾကလို႔ပါ။ အေပၚယံအားၿဖင့္ ဒါေတြဟာ မၾကီးမားဘူးလို႔ထင္ရေပမယ့္ တကယ္တမ္းေတာ့ ဒီလို ကံ ကံ၏အက်ိဳးအေပၚမွာ သက္၀င္ယံုၾကည္မႈနည္းပါးလာၿပီး ေဗဒင္၊ ယၾတာ၊ နတ္ စသည္တုိ႔ကိုအားကိုးလာတာနဲ႔သမွ် မိမိတို႔သႏာၱန္မွာလည္း ရတနာသံုးပါးကြယ္သြားသလို ဗုဒၶရဲ႕သာသနာလည္း တၿဖည္းၿဖည္းကြယ္သြားရပါတယ္။ ဒါေတြကို ဥပမာေတြနဲ႔တကြ ဆရာေတာ္ရဲ႕စာအုပ္ေတြကေန ေကာက္ႏႈတ္တင္ေပးသြားပါမယ္။

ကံအက်ိဳးေပးပံုႏွင့္ ဥပမာေပးပံုေတြကို မသြားခင္မွာ ၎ကံ၏အေၾကာင္းကို အရင္ဆံုးနားလည္ေစရန္ ေဆြးေႏြးေပးပါမယ္။

ကံ ဆိုသည္မွာ အလုပ္။

အလုပ္ဆိုသည္မွာ ေစတနာ။

 

ပုထုဇဥ္တို႔တြင္ ကုသုိလ္၊ အကုသိုလ္ႏွင့္ အဗ်ာကထာ ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိပါတယ္။

ကုသိုလ္စိတ္ = အၿပစ္မရွိၿခင္း၊ ေကာင္းေသာအက်ိဳးကိုေပးၿခင္း လကၡဏာ
အကုသိုလ္စိတ္ =  အၿပစ္ရွိၿခင္း၊ မေကာင္းေသာအက်ိဳးကိုေပးၿခင္း လကၡဏာ
အဗ်ာကတ = ကုသိုလ္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အကုသိုလ္ ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚလို႔မရ။
၀ိပါက္စိတ္ = ကုသုိလ္၊ အကုသိုလ္နဲ႔ ေကာင္းက်ိဳး၊ ဆိုးက်ိဳး ၿဖစ္တဲ့ စိတ္။
ၾကိယာစိတ္ = ကိေလသာအာသေ၀ါကုန္ခန္းၿပီးၿဖစ္တဲ့ ရဟႏာၱတို႔ ၿပဳလုပ္တဲ့ ကုသိုလ္ဟာ ကုသိုလ္အမည္မရေတာ့ဘဲ

ဗုဒၶက – ကုသိုလ္ၿဖစ္ရၿခင္း၏အေၾကာင္းရင္းသည္ ေယာနိေသာမေနသီကာရ – ႏွလံုးသြင္းမႈ မွန္ကန္ၿခင္း ႏွင့္။

အကုသိုလ္ၿဖစ္ၿခင္း၏အေၾကာင္းရင္းသည္ အေယာနိေသာမေနသီကာရ- ႏွလံုးသြင္းမႈ မမွန္ကန္ၿခင္း ေၾကာင့္ၿဖစ္သည္ဟု ေဟာၾကာေတာ္မူခဲ့ပါသည္။

 

သေဘာထား ေသးသိမ္သူသည္ သူတစ္ပါးအၿပစ္ ကိုသာ ၿမင္ေလ့ရွိ၏။

သေဘာထား ၿပည့္၀သူမ်ားကား မိမိအၿပစ္ ကိုသာ ၿမင္ေလ့ရွိ၏။

သေဘာထား အၿပည့္၀ဆံုး ပုဂၢိဳလ္မ်ားကား မည့္သူကိုမွ အၿပစ္မၿမင္ ေတာ့။

 

ကုသိုလ္အစြမ္းႏွင့္ အကုသိုလ္အစြမ္း

ကုသိုလ္ကံသည္ ေလွႏွင့္တူ၍ အကုသိုလ္ကံသည္ ေက်ာက္ခဲႏွင့္ တူသည္ဟု ဆိုသည္။

ေက်ာက္ခဲအေသးေလးကို ေရထဲပစ္ခ်လွ်င္ ေက်ာက္ခဲအၾကီးကဲ့သို႔ နစ္ၿမွဳပ္တတ္သည္သာ ၿဖစ္၏။

အကုသိုလ္ကံသည္ မည္မွ်ေသးငယ္ေစကာမႈ ကုသိုလ္ကံမရွိလွ်င္ ဧကန္မုခ် အပါယ္ငရဲသို႔ ခ်ႏိုင္သည္။

အကုသိုလ္ေတြ မည္မွ်မ်ားေသာ္လည္း တစ္ခါတစ္ရံမွ်သာ ၿပဳေသာ ကုသိုလ္ကံေလးကလည္း ကုသိုလ္ရွင္ကို နတ္ရြာသုဂတိသို႔ သယ္ပို႔ေပးႏိုင္သည္။ (အာဏာပါးကြက္သားၾကီး)

ကုသိုလ္စြမး္ႏိုင္သေလာက္ လုပ္ေနမယ္ဆိုရင္ ကုသိုလ္ကံက အႏိုင္ရၿပီး ေသးမႊားေသာ အကုသိုလ္ကံမ်ားက ေနာက္ဆုတ္သြားကာ အက်ိဳးေပးခြင့္ မရႏိုင္ေတာ့ေခ်။ (အဂၤုလိမာလ)

 

(တစ္နည္း)

လမ္းသည္ စုန္လမ္းဆန္လမ္းဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးရွိသည္။ ဤသည္ကား ေရလမ္းခရီးကို ဆိုလိုသည္။

စုန္လမ္း (အကုသိုလ္) သည္ ဘာမွ်အားစိုက္စရာမလို၊ အသာေမွ်ာခ်လိုက္သြားရံုသာရွိသည္။ ဆန္လမ္းကား ေခၽြးဒီဒီးက်ေအာင္ ေလွာ္ခတ္ပါမွ နည္းနည္းပဲေရြ႕သည္။

စုန္လမ္း၏ေနာက္ဆံုးပန္းတိုင္ကား သမုဒၵရာအတြင္းေရာက္၍ နစ္ၿမွဳပ္ပ်က္စီးရၿခင္းတည္း။

ဆန္လမ္း (ကုသိုလ္) ၏ေနာက္ဆံုးပန္းတုိင္ကား ေရတို႔၏ပထမဆံုးစီးက်ရာ ေတာင္ထိပ္သို႔ေရာက္မည္ၿဖစ္၏။

စုန္လမ္းသည္ အကုသိုလ္ ဒုစရိုက္လမ္းၿဖစ္ၿပိး စိတ္၏ပကတိသေဘာထားသည္ကား အကုသိုလ္သာ၌သာ ေပ်ာ္၏။ ထိုေၾကာင့္ အပါယ္ငရဲပန္းတိုင္သို႔သာ ေရာက္ေပလိမ့္မည္။

အပင္ပန္းဆင္းရဲခံၿပီး ကုသိုလ္ဆန္လမ္းသို႔ လိုက္ခဲ့မည္ဆိုလွ်င္ကား လူ နတ္ ၿဗဟၼာ ခ်မ္းသာကို သာမက နိဗၺာန္ခ်မ္းသာကိုပင္ရႏိုင္ေပသည္။

 

ထုိ႔ေၾကာင့္
မဃေဒ၀ မွာ ဗုဒၶက –

“အကုသလ၊ ကုသလ၏၊ ကမၼႆကာ၊

လကၡဏကို၊ ၿမဲစြာ၀မ္းတြင္၊ ႏွလံုးသြင္းေလာ့၊

မပ်င္းကုသိုလ္၊ ထိုပုဂၢိဳလ္ကား

ကိုယ့္ကိုခ်စ္သူ၊ မည္ေသာဟူ၏။”

အကုသိုလ္ အလုပ္မွန္သမွ် သူတစ္ပါး သိသည္ၿဖစ္ေစ မသိသည္ၿဖစ္ေစ အကုန္ေရွာင္ၾကဥ္ရ၏။

ကုသိုလ္မွန္သမွ် ေသးေသးေလးပါ မက်န္ အကုန္ၿပဳလုပ္ရ၏။

မိမိစိတ္ကို ဗုဒၶါႏုႆတိ၊ ေမတၱာ၊ အသုဘ၊ မရဏႏုႆတိ၊ ၀ိပႆနာ တစ္ခုခု အၿမဲတမ္းပြားမ်ားေနၿပီး ၿဖဴစင္ေအာင္ ထားရ၏။

 

 မစိုးရိမ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီး –

“ကုသိုလ္အလုပ္ဆိုတာ ဘယ္သူမဆိုလုပ္ရမွာ ပ်င္းၾကတယ္။

မလုပ္ခ်င္ေပမယ့္ ေပၿပီးလုပ္ရတယ္။

အကုသိုလ္က်ေတာ ဘယ္သူမဆို မတိုက္တြန္းရဘူး။ လုပ္ခ်င္ေနၾကတယ္။

အကုသိုလ္လုပ္ဆိုတာ လုပ္ခ်င္ေပမယ့္ ေပၿပီးမလုပ္ဘဲ ေရွာင္ေနရမယ္။

 
အညြန္း-  စုန္လမ္းႏွင့္ဆန္လမ္းစာအုပ္၊ ၿမန္မာတို႔၏အသက္စာအုပ္၊ ယံုမွတ္လို႔ ပံုအပ္မိသူစာအုပ္။

 

This entry was posted in ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s